Madagaskar

16 dagen
Antananarivo naar Tulear

Dé mix van Afrika en Azië over- goten met een vleugje Europese invloeden. Op dit eiland vindt u vanwege de specifieke geografische ligging een unieke fauna en flora. Niet alleen per fiets, maar ook te voet verkennen we dit uiterst originele land. We eindigen dit avontuur in een mooi hotel aan het paradijselijke strand van Ifaty. De joie de vivre van de Malagash is fenomenaal. Vele mensen zijn straatarm, maar ze maken er op hun manier het beste van. Het is aangenaam vertoeven tussen de Malagash!

Dag 1

Bij aankomst in de hoofdstad Antananarivo, ook wel Tana genoemd, wordt u afgehaald door het lokale team en naar een hotel in het centrum gebracht. De rest van de dag is vrij om de stad op eigen houtje te verkennen.
Orchid Hotel

Dag 2

Na het ontbijt nemen we de volgwagen naar het op 1370 meter hoogte gelegen Antsirabe. Reken op een 3-4 uur voor deze transfer van een 178 km. Aangekomen in Antsirabe testen we de fietsen en maken een eerste korte fietstocht in de omgeving. Het straatbeeld in deze koloniale, kleurrijke stad wordt gekenmerkt door de vele pousse pousses, de Malagasische versie van de Indische riksah, een fietstaxi’s getrokken door mankracht.
’s Avonds genieten we van een lekkere maaltijd in een lokaal restaurant.

Flower Palace hotel (B.L.D)

16 km fietsen

Dag 3

Vandaag staat een indrukwekkende tocht door het zéér vruchtbare vulkanische gebied rond Antsirabe op het programma. De fietsroute brengt ons eerst naar het mooie blauwe meer Andraikiba, waar het wemelt van de kinderen die kleine souvenirs verkopen. Na dit meer wordt de weg een stuk steiler en de ondergrond in slechtere staat, maar ook hier heeft u de assistentie van de volgwagen. We fietsen verder tot de diepe vulkaankrater van Tritriva, gekend van de vele legendes en fady’s (taboes). Na het middagmaal brengen we een bezoek aan een lokaal kunstatelier en kunnen de liefhebbers een bezoek brengen aan de thermische baden al dan niet gevolgd door een massage. Let wel, een ontspannend maar toch wel erg lokaal gebeuren.
Flower Palace hotel (B.L.D)

60 km fietsen

Dag 4

We verlaten het koelere klimaat van Antsirabe en dalen af naar de stad Ambositra, het centrum van de houtsnijwerkindustrie. Ambositra betekent 'Stad der Rozen'. De stad ligt middenin het gebied van de Zafamaniry stam en heeft ongeveer 31.000 inwoners. De Zafamaniry stam staat bekend om hun mooie houtsnijwerk. Vandaar dat Ambositra een belangrijk ambachtelijk centrum van houtsnijwerk is. Hier zijn vrijwel alle huizen versierd met houten balkons en luiken in mooie kleuren.
Het fietstraject gaat vandaag op en neer, met 3 wat pittigere beklimmingen onderweg maar globaal gezien dalen we meer dan dat we klimmen, door een landschap van uitgestrekte rijstterrassen. We eindigen de dag in een fijn hotelletje in Ambositra.

Hotel Artisan (B.L.D)

Max. 95 km fietsen

Dag 5

Na een eerder vroeg ontbijt bezoeken we het atelier van een lokale timmerman. Hier kunnen we wat nader kennismaken met deze bijzondere vorm van houtbewerking. Nadien rijden we met de volgwagen in een uurtje naar het kleine dorp Camp Robin. Daar aangekomen stappen we over op de fiets. We fietsen over een verharde weg door een prachtige vallei naar Ambohimahasoa waar we een korte drankstop houden. Nadien gaat het even omhoog over een asfaltweg om dan af te slaan op een kleinere weg door dorpjes omgeven met mooie eucalyptus bossen naar de ingang van het Ranomafana Nationaal Park. We eindigen deze fietsdag met een heerlijke afdaling door het regenwoud naar een mooie lodge waar we twee nachten verblijven.
Cristo Hotel (B.L.D)

70 km fietsen

Dag 6

Vandaag laten we de fiets aan de haak en plannen een mooie wandeling in het park. Beetje afhankelijk van de voorkeur van de groep wandelen we 4 tot 6 uur.door het park. Ranomafana Nationaal Park bestaat uit een decor van bergrivieren, watervallen en granieten kloven omgeven door vochtig tropisch regenwoud waarin verschillende lemur- (primaten) en tal van orchideeënsoorten voorkomen. Bij valavond plannen we nog een korte tocht op zoek naar de vele nachtdieren, waaronder de muislemur.
Cristo Hotel (B.L.D)

Dag 7

Na het ontbijt nemen we kort de volgwagen naar Andovoka waar het fietsavontuur terug begint. We verkennen het gebied ten zuidwesten van het nationale park. In de late namiddag komen we toe in het centrum van de theenijverheid van Madagaskar. Indien mogelijk plannen we een bezoek aan de Sahambavy theeplantage, opgericht in 1970, is dit de enige theeplantage van het land. We leren er heel het proces van het plukken van de theebladeren tot het schenken van een kopje thee. In de late namiddag nemen we de volgauto even naar het hotel.
We overnachten in sfeervolle bungalows, gelegen aan de oevers van een klein meer.
Lac Hotel (B.L.D)

64 km fietsen

Dag 8

Ook vandaag starten we de dag met een transfer van een uurtje per volgwagen. Vanaf Tala Ampano fietsen we over rustige wegen door vele kleine valleien, uitgestrekte rijstvelden en cassave boerderijen (cassave, is maniok een soort eetbare wortelknol). Onderweg passeren we ook een open mijn waar de lokale bevolking op zoek gaat naar de toermalijn, een edelsteen met een intense dieprode kleur. Vannacht slapen we in een eenvoudig hotel gelegen in de wijnregio van Ambalavao.

Hotel Aux Bourgainvilliers (B.L.D)

75 km fietsen

Dag 9

We reizen verder naar het zuiden. De natuur verandert spectaculair van groene rijstvelden naar uitgestrekte grasvlaktes met hierin overweldigende rotsformaties. Via de vallei van Tsaranoro gaat het naar de bergketen van Andringitra waar we twee nachten overnachten in een prachtig gelegen comfortabel kamp. Het Tsara-kamp ligt in het midden van de Tsaranoro vallei. De vallei is omgeven door 3 bergen: de Tsaranoro berg (1 910 m boven de zeespiegel), de kameleon berg (1 540 m boven de zeespiegel) en uiteindelijk door de bergketen die het begin van Andringitra Nationaal Park markeert. Madagaskar wordt in twee gedeeld door een hoge bergrug met als middelpunt het Andringitra gebergte. De oostkant ervan is erg groen en nat onder invloed van de Indische Oceaan, de westkant eerder droog en warm vanwege de winden die van Afrika komen. In de namiddag kunnen de liefhebbers nog een wandeling maken naar een nabijgelegen natuurlijke pool.
Tsara Camp (B.L.D)

56 km fietsen

Dag 10

Vandaag maken we een wandeling door het ruige landschap van het Andringita Nationaal Park. Het is één van de meest biologisch-diverse parken van Madagaskar. Het grootste deel van de daar aanwezige vogelsoorten, kikkersoorten en zoogdieren zijn inheems en komen alleen op Madagaskar voor. Ook de verschillende soorten orchideeën en wilde bloemen op de prairies zijn inheems. In totaal zijn er meer dan 1000 plantensoorten en het park heeft het grootst aantal verschillende soorten lemuren. Andringitra is een ruig gebied met diepe dalen en hoge ruggen, mooie valleien en veel rotsen. We wandelen naar de top van de ‘kameleon berg’ vanwaar we een machtig zicht hebben op de veelzijdigheid van het park. In de late namiddag gaan we terug naar het kamp voor het avondmaal.

Tsara Camp (B.L.D)

Dag 11

Na het ontbijt fietsen we over een verharde zandweg terug naar de hoofdbaan. Hier laden we de fietsen en rijden richting Ihosy. Vervolgens gaat het via het Horombe plateau naar Ranohira waar we logeren in een mooie lodge. De sportieve liefhebbers hebben de kans, beetje afhankelijk van het uur van de dag, de laatste 16 km naar de overnachtingsplaats te fietsen.
Hotel Orchidee de l'Isaloo (B.L.D)

60 fietsen

Dag 12

In de ochtendkoelte maken een fietstocht door het Isalo Nationaal Park, met zijn grillige rotsmassieven en geërodeerde zandstenen formaties , ravijnen, natuurlijke zwembaden en buitengewone fauna en flora ook een bijzonder park. Na het middagmaal ruilen we de fiets voor de wandelschoenen en trekken dieper het park in. We wandelen via een goede zandweg naar o.a. la piscine naturelle, een prachtig gelegen natuurlijke zwempoel waar we ons kunnen verfrissen en en naar de Canyon des Makis, een langgerekte, zéér steile kloof.
Hotel Orchidee de l'Isaloo (B.L.D)

60 fietsen

Dag 13

Na het ontbijt volgt een transfer van ca. twee uur naar de westkust. Toegekomen te Tulear, genieten we, na een bezoek aan de stad met haven, van de uitnodigende zee-delicatessen in een klein lokaal restaurantje. In de namiddag fietsen we over een verharde zandweg via kleine vissersdorpjes naar Ifaty. De weg is in slechte staat maar we hebben heel de middag om de afstand te overbruggen. In Ifaty logeren we drie nachten in een erg mooi maar eenvoudig hotel gelegen direct aan het strand. Na het avondmaal neemt de fietsbegeleider afscheid van het gezelschap en rijdt samen met het lokale team en de fietsen terug naar de hoofdstad.
Hotel Belle Vue (B.L.D)

38 km fietsen

Dag 14 en 15

Twee volle dagen kan u genieten van het hagelwitte strand van Ifaty. U kan er onder meer heerlijk luieren aan het strand en lange wandelingen maken langs de schitterende oceaan, kortom de gelegenheid om de vele indrukken van de laatste 2 weken te verwerken. Ook kan u makkelijk een verkenning plannen van het Reniala Spiny Forest. Dit is een uniek stuk doornwoestijn, waar u Baobab bomen aantreft in alle vormen en formaten. De liefhebbers kunnen ook meevaren met de Vezo vissers en op die manier een beetje van het lokale leven ervaren. Liggend in de grootste lagune van het eiland, is Ifaty, beschermd vanwege een enorm koraalrif, ook een ideale plek om te snorkelen en duiken.
Hotel Belle Vue (B)

Dag 16

Na het ontbijt rijden we terug naar Tulear waar de reis eindigt.

B = ontbijt
L = middagmaal
D = avondmaal

Hotels steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid.