Kenia - Tanzania

16 dagen
Nairobi naar Dar es Salaam

Beleef het ultieme fietsavontuur in Kenia en Tanzania. De combinatie fietsen en kamperen maakt het mogelijk nog meer van de klassiek bereisde paden af te wijken. De reis wordt geleid door twee fietsbegeleiders en één kok/chauffeur. Het contact met de plaatselijke bevolking is intens en onvergetelijk. De fietsritten door de natuur zijn uniek. Het slapen onder de Afrikaanse sterrenhemel, doet u dromen van meer!

Dag 1

Bij aankomst in Nairobi kunnen we indien gewenst een transfer regelen (+/- 30 €) naar het eerste gastverblijf in het centrum van de stad. Rond 17 uur staat een kennismaking met de andere groepsleden en het lokale Engelstalige team op het programma. Na het overlopen van de belangrijkste praktische zaken genieten we van een lekkere welkomstmaaltijd in een typisch Afrikaans restaurantje.

Wildebeest Eco Camp (D)

Dag 2

Rond 9 uur vertrekken we met de volgwagen aan het camp. Kort voor we de stad verlaten stoppen we aan het Sheldrick Elephant Ophanage. Dit is een soort olifantenweeshuis waar ze jonge verweesde olifanten opvangen en verzorgen om ze uiteindelijk weer in het wild uit te zetten. Na een leerrijk bezoek rijden we nog even (40 minuten, afhankelijk van het verkeer) verder de stad uit voor we de fietsen afladen en het echte fietsavontuur begint. We testen de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. Het fietstraject vandaag gaat langs het Nairobi Nationaal Park, over een kort stukje asfalt gevolgd door een brede zandweg, hoofdzakelijk een vlakke rit. De eindbestemming van vandaag is een kleine kampeergrond. We komen hier toe kort na de middag en zetten na het middagmaal de tenten voor een eerste maal op. In de namiddag staat er niets op het programma en kan u eventueel bij de buren gaan zwemmen.

25 km fietsen

Dag 3

Een voorlopig laatste transfer, brengt ons in 1.5 uur, voor een kleine week, ver weg van de Westerse wereld. Na het afladen van de fietsen we op en neer over een goede zandweg door een aantal uitgedroogde rivierbeddingen. Na deze toch wel pittige start, nemen we een uitgebreide picknick lunch langs de kant van de weg. Ook de namiddag start wat sportiever met een 20 km op en neer, gevolgd door 10 km zalig vlak door het Masaï land. Vanavond zijn we te gast op het stuk grond van een lokale familie. De Masaï zijn een nomadisch volk, hoofdzakelijk woonachtig in Kenia en Tanzania. Vee is voor de Masaï onontbeerlijk. Ze eten het vlees, drinken het bloed en de melk, gebruiken de huiden voor hun huizen en de botten voor bijvoorbeeld haarkammen.
We logeren een eerste maal in de vrije natuur, wat we noemen een 'bushcamp' met toiletvoorzieningen in de vrije natuur. Aan de zijkant van de volgwagen wordt een eenvoudige douche, met plastiek zak geïnstalleerd, zodat u zich toch wat kan verfrissen na deze sportievere fietsdag.
Nadien volgt het avondmaal, in het gezelschap van de familie, die met veel plezier vertellen over het leven, vrouwen en kinderen.

Bushcamp (B.L.D)

Max. 82 km fietsen

Dag 4

Na het ontbijt nemen we afscheid van de erg gastvrije familie en vertrekken met de fiets voor een mooie, vlakke tocht door het droge Masaï land. De rit door het rode zand, gaat met uitzondering van hier en daar wat mul zand, erg vlot. We fietsen langs kleine dorpjes en passeren verschillende Masaï, gekleed in de prachtige, typisch rood en blauw gekleurde doeken. De picknick lunch houden we onderweg in de schaduw van een eenzame boom. In de verte zien we impala’s, giraffen en zebra’s aan de horizon lopen. Tijdens het middagmaal zullen de begeleiders de banden verder nakijken op doornen.
Na deze aangename stop volgt er nog een korte, maar warme rit tot de ingang van Amboseli Nationaal Park. Daar aangekomen doen we een eerste safari met de volgwagen, door dit uitgestrekte park.
's Avonds zetten we ons kamp op, net buiten het park, op een soort kampeergrond mét beperkte faciliteiten. De kans dat u hier andere kampeerders tegen komt is zéér klein. De ligging van de kampeerplek, met zicht op de Kilimanjaro, is uniek. Na de zonsondergang volgt het avondmaal.

35 km fietsen

Dag 5

De dag begint vroeg met een ochtendsafari van een 3 tal uur, rond de imposante Kilimanjaro. Bij de eerste zon op de met-eeuwige-sneeuw bedekte top, gaan we op zoek naar de vele kuddes olifanten, zebra’s, gnoe's, apen en giraffen. We genieten van een kleine picknick op Observation Hill. Terug bij de volgwagen nemen we een uitgebreid ontbijt en vertrekken nadien voor een unieke fietstocht door het uitgedroogde meer van Amboseli. Kilometers aan een stuk fietsen we van de ene fata morgana naar de andere. Het lijkt steeds of we water zien schitteren in de verte, wat niet kan, aangezien het meer in dit seizoen volledig droog staat. Onderweg picknicken we en in de namiddag fietsen we verder door Masaï land. We overnachten in de buurt van een Masaï-kraal (dorp), met een 30 meter hoge rots als afscheiding. Het hoofd van deze kraal is Salomon, een erg vriendelijk man die ons gastvrij verwelkomt. Dit is het 2de en tevens ook laatste bushcamp.
Nieuwsgierige kinderen kijken van op de rots toe, hoe wij de tenten opzetten en ’s avonds kijken wij van op diezelfde rots, met interesse, hoe het dorp beneden zich opmaakt voor de nacht. Gezeten hoog op de rots, genieten we bij zonsondergang van een heerlijke maaltijd, bestaande uit allerlei Afrikaanse specialiteiten, vergezeld van een lekker glaasje wijn. Later bij het kampvuur komen een paar Masaï-krijgers vertellen over hun avontuurlijke leven in de uitgestrekte, Afrikaanse steppe.
Bushcamp (B.L.D)

20 km fietsen

Dag 6

Bij het ochtendgloren, klimmen we terug op de rots en aanschouwen hoe het dorp beneden ontwaakt. Na een lekker ontbijt wandelen we samen met het stamhoofd Salomon naar de drie kralen. Onder zijn begeleiding verkennen we het ‘dorp’ en bezoeken een aantal hutten. De levenswijze van de Masaï is erg primitief maar bijzonder interessant. Na deze aparte ervaring verlaten we definitief de droge steppe en fietsen richting de landsgrens met Tanzania. We vervullen de formaliteiten en rijden met de volgwagen naar Arusha.
Spice and Herbs (B.L.D)

30 km fietsen

Dag 7

Vandaag fietsen we voor het eerst sinds een week terug in de bewoonde wereld. Een eerder lange fietstocht, beetje saai, hoofdzakelijk over asfalt, brengt ons naar het gezellige dorp Mto Wa Mbo. Bij lunchtijd komen we toe aan de kampeerplaats. ’s Avonds bezoeken we de kleurrijke markt en gaan uitgebreid eten in één van de lokale restaurantjes.
Kamperen (B.L)

Max. 105 km

Dag 8

We laten de fiets aan de haak en gaan een volledige dag op safari in de Ngorongoro-krater. Deze krater is een uitgedoofde vulkaan van 2200 meter hoogte. Nadat we 600 meter zijn afgedaald bereiken we de bodem van de vulkaan, ook wel eens een natuurlijke tuin van Eden genoemd. De variatie aan landschappen en wild is indrukwekkend. In onze privé truck gaan we op zoek naar gnoes, wildebeest, buffels, zebra’s, leeuwen, hyena’s, olifanten, enz… Een ervaren ranger zal ons de nodige uitleg geven over de lokale fauna en flora.
’s Avonds rijden we terug naar Arusha.
Spice and Herbs (B.L.D)

Dag 9

Bij het ochtendgloren verlaten we de kampeerplaats voor een langere transfer (plusminus 4 uur) door de Masaï – steppe richting de kust. Na het middagmaal in een klein restaurantje stappen we terug op de fiets. We fietsen langs een verlaten spoorweg door verschillende kleine nederzettingen waar we regelmatig worden verwelkomd door enthousiaste kinderen. De spoorweg loopt door een prachtig gebied van oude Baobab-bomen, grasvelden en de hoge, afgescheiden bergen in de verte. Onze kampeerplaats ligt schitterend (af)gelegen langs een kronkelende rivier, midden in de natuur.

20 km fietsen

Dag 10

Na het ontbijt verlaten we de laagvlakten en gaan met de volgwagen naar de Usambara bergen. Bij de eerste hellingen start een prachtige fietstocht, op en neer door het groene landschap naar Lushoto. Het traject is wat sportiever maar de frissere temperaturen en de schaduwrijke weg maken dit zeker haalbaar. De schilderachtige rit, langs dorpjes en velden, brengt ons naar een uitkijkpunt met zicht over de eindeloze vlaktes in de verte. Een doolhof van verharde zandwegen door dorpjes brengt ons naar de kampaarplaats van vandaag. De vele ontmoetingen met de kinderen onderweg zijn een onvergetelijke ervaring. Ze lopen gillend en zingend achter de fietsen. We eindigen de dag in de tuin van een koloniale villa met prachtig uitzicht over de omliggende bergen.

45 km fietsen

Dag 11

Vandaag is een rustdag. De geïnteresseerden kunnen een bezoek brengen aan een lokale school, gesteund en gefinancierd door de lokale agent. U kan dit project ook steunen door ter plekke deel te nemen aan een 'boomplantactie'. Ondertussen staan er al heel wat 'geschonken bomen. Een mooi initiatief van de vele reizigers!
Zij die nog voldoende energie hebben kunnen onder begeleiding een wandeltocht maken door de hoogtevlakten.

Kamperen (B.L.D)

Dag 12

Kronkelend langs weinig gebruikte zandwegen fietsen we verder in deze
prachtige bergen, door regenwoud en landbouwgebied, door dorpen met het steeds aanwezige gejuich van schoolkinderen. We fietsen door een streek waar men niet vaak toeristen ziet en ook hier weer zijn de contacten uniek. De kinderen lopen gillend achter de fiets en duwen ons de zwaarste hellingen op. De wat ouderen jongeren, staan nieuwsgierig langs de kant van de weg te kijken.

42 km fietsen

Dag 13

We fietsen de hele dag op rustige zandwegen door kleine, schijnbaar ingeslapen dorpjes. Aangekomen aan onze afgelegen kampeerplaats ontvangt de gastfamilie ons met een warm onthaal. We sluiten de dag af bij een gezellig kampvuur.

57 km fietsen

Dag 14

Na een rustige ochtend in het gezelschap van de familie, fietsen we verder naar de zee. Na dagen fietsen door het droge Afrikaanse binnenland zorgt het eerste zicht op de turquoise oceaan voor kippenvel. Hier en daar zijn er delen van de weg wat zanderig en doen we stukjes te voet. We overnachten in de buurt van Mkwaja Village, gelegen aan het met palmbomen omzoomde strand.

40 km fietsen

Dag 15

Na het ontbijt nemen we de volgwagen voor een rit langs het paradijselijke strand door het Saadani Nationaal Park. Buiten het park start de laatste fietsrit van deze reis naar het oude Bagamoyo. In het Swahili betekent Bagamoyo: ‘Gooi je hart weg’. Deze belangrijke handelshaven was de kustplaats waar tijdens de piek van de slavenhandel, jaarlijks 50.000 slaven werden verhandeld naar alle uithoeken van de wereld. Na een wandeling door het historische centrum rijden we verder naar een mooie lodge onder de hoge palmbomen aan het strand.
Travelers Lodge Strandhuisje (B.L.D)

47 km fietsen

Dag 16

Na het ontbijt rijden we met de volgwagen naar Dar Es Salaam, waar het programma eindigt.
Indien gewenst kunnen we een verlenging organiseren naar het tropische eiland Zanzibar. Ook een verlenging in aan het strand van Dar es Salaam behoort tot de mogelijkheden.