Noord Thailand - Noord Laos

11 dagen
Chiang Mai naar Luang Prabang

Dit fietsavontuur is een ontdekkingstocht door de afgelegen jungle en bergen van Noord Thailand en Noord Laos. We verkennen per fiets het gebied van de beroemde gouden driehoek en ontmoeten onderweg de verschillende kleurrijke bergstammen die leven in een dit erg afgelegen gebied, weinig bezocht door toeristen. Hou rekening met langere dag afstanden en behoorlijk wat hellingen. Er zijn weinig vlakke trajecten tijdens deze reis. Voor de eerder sportieve fietser die ook eens graag off-road fietst.

Dag 1

We ontmoeten het lokale team en de andere groepsleden in een hotel te Chiang Mai. Nadat we de reis en de praktische zaken hebben overlopen, testen we de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. Daarna vertrekken we voor een leuke en makkelijke rit langs de Ping rivier om te wennen aan de huurfietsen en het rijden in Thailand. We fietsen naar het handwerkcentrum in Ban Tawai, waar u de tijd heeft wat te winkelen voordat we terug gaan naar Chiang Mai. ’s Avonds plannen we een welkomstmaal in een plaatselijk restaurant.
The Rim Resort (D)

icoBike
40 km fietsen (+ 354 m / - 346 m)

Dag 2

Een korte transfer per volgwagen brengt ons naar de Chiang Dao grotten waar de fietsen wachten. We rijden over smalle wegen tussen de rijstvelden, langs opmerkelijke kalksteen rotsen, via verbindingswegen door de bossen en maken onderweg kennis met de Akha, Lisu, Lau en de kleurrijk geklede Palaung volksstammen.

Saimoonburi Hotel (B.L.D)

icoBike
Max. 77 km fietsen (+ 1034 m / - 953 m)

Dag 3

Bij het ochtendgloren vertrekken we aan het hotel en fietsen naar Fang waar we stoppen voor het middagmaal. In tegenstelling tot gisteren, fietsen we vandaag hoofdzakelijk over een vlakke route wat maakt dat we de afstand relatief snel overbruggen. We fietsen door een prachtig landbouwgebied, door plantages en fruitboomgaarden. In de verte zien we de heuvels liggen die de natuurlijke grens vormen tussen Thailand en het naburige Myanmar. Eindebestemming vandaag is Thaton, gelegen aan de oevers van de Mae Kok rivier. We verblijven in een mooi resort met verfrissend zwembad in de tuin.
Maekok River Village Resort (B.L.D)

icoBike
Max. 78 km fietsen (+ 518 m / - 562 m)

Dag 4

We beginnen de dag met een korte transfer naar een Lahu dorp in de buurt waar we met onze fietsen inschepen op een smalle langstaartboot. Na een korte tocht over de rivier rijden we aan de overzijde van de rivier gedurende een 20 km over een smal bospad. We lunchen in een plaatselijk restaurant aan de rivier. In de namiddag fietsen we over een goede asfaltbaan naar Chiang Rai, onze overnachtingsplaats vandaag. Onderweg houden we nog halt aan de schitterende witte Wat Rong Khun tempel.
Laluna Resort (B.L.D)

icoBike
55 km fietsen (+ 536 m / - 555 m)

Dag 5

Na het ontbijt nemen we de volgwagen naar het grensstadje Mae Sai waar we beginnen te fietsen. De eerste 20 km gaan vlot over een vlak, rustig asfaltbaantje. Nadien moeten we wat heuvels overwinnen tot de route ter hoogte van de Mekong rivier terug vlakker wordt. We fietsen naar de Gouden Driehoek, het punt waar de drie landen Thailand, Laos en Myanmar samenkomen. Onderweg stoppen we aan het Opiumhuis, een museum met een antieke verzameling van voorwerpen gerelateerd aan opium, waaronder doosjes, gewichten en opiumpijpen. Nadien is het nog even fietsen naar de lunchplaats in Chiang Saen. In de namiddag rijden we ofwel per fiets, ofwel met de volgwagen de laatste 30 km naar een uniek gelegen lodge, te midden van een Hmong dorp. Na kennis te hebben gemaakt met de plaatselijke shamaan, heeft u de kans de lokale bevolking financieel te steunen met een boomplantactie.
Lanjia Lodge (B.L.D)

icoBike
43 km fietsen (+ 350 m / - 390 m)

Dag 6

In de voormiddag varen we met een kleine boot de natuurlijke grens naar Laos over. Na de grensformaliteiten te hebben vervuld, nemen we de fietsen mee op een privé-boot en varen de hele dag stroomafwaarts op de Mekong rivier. Regelmatig stoppen we aan kleine dorpjes en genieten van het lokale leven aan de waterkant. Eindbestemming van de dag is Pakbeng.
Phetsoksai Hotel (B.L.D)

Dag 7

Het fietstraject vandaag is een ware uitdaging. Beetje afhankelijk van de fysieke conditie én de ‘goesting’ van de fietsers kunnen we het traject vandaag deels per volgwagen afleggen. De beste overnachtingsplaats ligt op 144 km…. We fietsen op een smal spoor langs de Beng rivier door een schitterend decor van bergen en oerwoud, onderbroken door kleine dorpen. We delen onze weg met de erg kleurrijke bevolking die bestaat uit niet minder dan 23 etnische groepen. De lange dag eindigt met een welverdiende lange afdaling naar Udom Xai waar we overnachten.
Charming Lao Hotel (B.L.D)

icoBike
Max. 144 km fietsen (+ 1700 m / - 1379 m)

Dag 8

De ochtend begint met een klim, maar dan gaat het over het algemeen geleidelijk bergafwaarts en de laatste 60 km fietsen is relatief vlak. Ook vandaag is de volgwagen steeds in de buurt om de vermoeide fietsers te voorzien van de nodige drank en snacks en kan u steeds een stukje meerijden om uit te rusten. Vannacht verblijven we in een eenvoudig pension aan de oevers van de rivier de Nam Ou.

Sinaly Hotel (B.L.D)

icoBike
Max. 103 km fietsen (+ 1153 m / - 1416 m)

Dag 9

Na de sportieve voorbije dagen, laten we vandaag de fiets aan de haak en nemen een boot om gedurende een 4 uur over de Nam Ou rivier naar het gezellige stadje Nong Khiau te varen.
Nong Kiau Riverside (B.L.D)

Dag 10

Heel de dag fietsen we op en neer langs de Nam Ou rivier. Ter hoogte van Pak Ou houden we halt voor een uitgebreid bezoek aan de met boeddhabeelden gevulde grotten. Vervolgens fietsen we verder naar het pittoreske Luang Prabang. Deze oude koningsstad met verschillende tempels en een mooi Koninklijk Paleis behoort terecht tot het Werelderfgoed. Nadat we ons hebben geïnstalleerd in het mooie hotel maken we ons klaar voor de afscheidsmaaltijd in een gezellig restaurant.

Sanakeo Boutique Hotel (B.L.D)

icoBike
Max 143 km fietsen (+ 1425 m / - 1492 m)

Dag 11

Het programma eindigt het na het ontbijt. De liefhebbers kunnen ’s ochtends nog een fietstocht maken naar de Krungsri watervallen.
(B)

B = ontbijt

L = middagmaal

D = avondmaal

Hotels steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid.