Toda Cuba en bicicleta.

Jaarlijks bezoeken miljoenen mensen dit mooie eiland gekend vanwege zijn unieke sfeer en parelwitte stranden. Cuba heeft echter veel meer te bieden dan het klassieke massatoerisme. Ook in Cuba wordt het verkeer drukker, maar we blijven nieuwe rustige wegen ontdekken. Een aangename temperatuur in combinatie met weinig verkeer vormen de ideale cocktail om het land te ontdekken per fiets!
U beleeft avonturen die u zeker ontgaan wanneer u reist per wagen of bus.
Met onze nieuwe route én kleinschalige verblijfplaatsen ontdekt u nog het echte Cuba. Laat u verrassen, hoe het ook anders kan!
Sinds 2018 beiden we deze schitterende bestemming ook aan in internationaal gezelschap.

Internationale groepsreis - 14 dagen

Dag 1 en 2:
Bij aankomst wordt u afgehaald en naar het hotel in Miramar, een buitenwijk van Havana gebracht. De volgende dag testen we de fietsen en vertrekken op stadsverkenning. We fietsen door de verschillende wijken via de Plaza de la Revolucion, door Vedado naar het Capitolio Nacional. Over de Paseo de Marti (het Prado) rijden we naar het Plaza de Armas  waar we ter hoogte van het oude treinstation de fietsen achter laten en de oude stad verder verkennen te voet. Na een lekkere lunch in een lokaal restaurant fietsen we in de late namiddag via de Malécon boulevard terug naar het hotel.
Hotel Memories Miramar.  B.L.

Dag 3:
Na een vroeg ontbijt nemen we de volgwagen naar de buitenwijken van Mariel, een 50 km ten Westen van Havana. Hier stappen we op de fiets en rijden via een rustige weg richting Las Terrazas. Vrij snel fietsen we op en neer op een zéér afgelegen secundaire weg. Het wegdek is erg slecht met putten en stukken volledig opgebroken asfalt, maar de machtige zichten en mooie, landelijke omgeving doen dit snel vergeten. De tocht gaat verder op en neer tot de ingang van Las Terrazas, een ecologisch project opgericht in de jaren ’70 en door de Unesco uitgeroepen tot biosfeerreservaat. Door het milde klimaat, de hoge vochtigheidsgraad en de regelmatige regenval staat het gebied bekend als ‘de regenboog van Cuba’. De witte huizen met kleurrijke daken zijn omringd door vijvers en tuinen met varens, orchideeën en andere bloemen. In de jaren ’70 was het landschap nog kaal door het buitensporig omhakken van bomen. De regering startte een herbebossingsprogramma om het gebied terug vruchtbaar te maken. We bezoeken uitgebreid het unieke project en nemen een  biologisch middagmaal met mooi zicht op een meer. Na de lunch bezoeken we de warmwaterbronnen aan de Rio San Juan en kan u zich wagen aan een death ride boven en over de glinsterende meren.
  40 km fietsen
Hotel Moka.  B.L.

Dag 4:
Na het ontbijt nemen we kort de volgwagen naar Soroa. Vandaag volgt een sportieve maar erg bijzondere dag. Belangrijk, net als steeds is de volgwagen in de buurt om de vermoeide reizigers te assisteren. We verlaten in de ochtendkoelte het  hotel en rijden door het dorp van Soroa richting autostrade. Aan de overzijde stappen we over op de erg rustige carretera central. Door het licht heuvelend landschap fietsen we van dorpje naar dorpje met als bestemming het ingeslapen dorp San Diego de los Baños. Hier toegekomen plannen we de lunch en nemen de volgwagen naar de hoofdstad van de Cubaanse sigarenindustrie: Piñar del Rio.
 Max. 77 km fietsen
Hotel Vuelta Abajo Pinar del Rio.  B.L.

Dag 5:
Vandaag staat alles in het teken van de tabaksindustrie. We fietsen via San Juan naar de Vega Robaina tabaksplantage, één van de gekendste tabaksboeren uit Cuba, bewierookt met de naam ‘the Godfather of Cuban tobacco’. Na een uitgebreid bezoek aan de tabaksvelden fietsen we naar de La Gaubina boerderij waar we aanschuiven voor een typische Cubaanse maaltijd. Na deze lekker stop rijden we in overleg met de groep met de fiets of met de volgwagen terug naar Piñar del Rio. Later op de dag nemen we de volgwagen naar het plattelandsdorp Viñales. Hier zijn we voor twee nachten te gast thuis bij mensen in hun casa particular. 's Avonds koken zij een heerlijk avondmaal met de beperkte middelen aanwezig. Later op de avond heeft u nog voldoende tijd dit kleine dorp te verkennen.
 48 km fietsen
Casa Particular Viñales.  B.L.D.

Dag 6:
Na het ontbijt nemen we de fiets en gaat het op en neer door het unieke decor van de groen begroeide mogotes. Na ongeveer 20 km slaan we af en krijgen we de eerste zichten op de azuurblauwe zee. Het witte strand van Cayo Jutias is gelegen op een klein eilandje dat via een smalle dam verbonden is met de kust. We genieten de rest van de dag aan het strand en nemen ’s avonds de volgwagen terug naar Viñales.
’s Avonds kan u de plaatselijke dansers gaan bewonderen in het Casa de la Cultura.
 55 km fietsen
Casa Particular Viñales.  B.L.

Dag 7:
Deze ochtend staat een langere transfer naar Santa Clara op het programma. Onderweg houden we regelmatig halt om wat meer uitleg te krijgen over het dagelijkse leven van de Cubanen.
Hotel La Granjita of Caneyes.  B.L.

Dag 8:
Na het ontbijt bezoeken we het mausoleum van Che. Een indrukwekkend plein en gebouw, Che zijn officiële rustplaats. Het mausoleum ligt op het Plaza de la Revolución met een gigantisch beeld van de strijder Che in brons met een arm in het gips, die hij had gebroken tijdens de gevechten. Na een indrukwekkend bezoek rijden wwe naar het mooie Toppes de Collantes Park. Bij aankomst maken we een mooie wandeling door het ongerepte tropische bos met wel 100 verschillende soorten varens en 40 soorten orchideeën. Na een verfrissende duik in het verkoelende water van een waterval rijden wwe in een half uurtje naar Trinidad, waar we 2 nachten te gaast zijn in een mooie casa particular in het oude centrum van de stad.
Casa Particular Trinidad.  B.L.D.

Dag 9:
Vandaag hebben we een hele dag om het kleurrijke stadje Trinidad plus omgeving te verkennen. Na het ontbijt fietsen we naar Playa Ancon​, het populaire strand van Trinidad gelegen op een landtong 10 km buiten de stad. We stoppen aan het mooie strand voor een fijne zwemstop. Via de mooie vissersplaats La Boca fietsen we voor de lucnh terug naar ons gastverblijf. In de namiddag kan u dit gezellige stadje verder verkennen op eigen tempo. De stad werd in 1514 gesticht door Diego Velasquez. In 1988 werd dit juweel aan de Cubaanse kroon uitgeroepen tot Werelderfgoed van de Unesco. We wandelen langs prachtige in pastelkleuren geschilderde huizen, bedekt met originele terracottapannen en verdwalen in de kleine met kasseistenen bedekte steegjes. 's Avonds is een bezoek aan de Casa de la Trova en musica zeker aan te bevelen. Gezeten op de trappen van het plein aanschouwt u onder het genot van een een drankje het lokale nachtleven. Met plezier zal men u de danspassen van de salsa aanleren.
 26 km fietsen
Casa Particular Trinidad.  B.

Dag 10:
Met schitterende zichten op de Caraïbische Zee fietsen we licht op en neer richting Cienfuegos. Net voor we toekomen in de universiteitstad stoppen we aan de uitgestrekte, prachtige botanische tuinen. U vindt er niet minder dan 2000 verschillende plantensoorten, waaronder meer dan 400 soorten orchideeën. Na een lunch in de tuin, rijden we door naar Cienfuegos, de parel van het zuiden. Bij aankomst wandelen we door het Parque José Marti met het prachtige Teatro Tomas Terry en brengen nog een bezoek aan de kathedraal.

66 km fietsen
Casa Particular Cienfuegos.  B.L

Dag 11:
De volgende dag nemen we kort de volgwagen naar de kleine stad Navarra waar de fietsdag begint met een eerste traject naar Playa Giron. Na kennis te hebben gemaakt met een stukje geschiedenis vervolgen we onze tocht door de prachtige Varkensbaai naar Playa Larga. We fietsen met unieke zichten op de turquoise zee, door het natuurreservaat van Varkensbaai.

Max. 71 km fietsen
Casa Particular Play Larga.  B.L.D

Dag 12:
Na het ontbijt doorkruisen we het eiland en rijden naar Jaguey Grande waar we terug op de fiets stappen. We fietsen door citrusplantages en via Pedro Betancourt  naar onze luchstop in finca Coincidentia, een charmante wat exentrieke organische boerderij. We genieten van een lekker en zeker ook gezond middagmaal, geserveerd in ceramische borden, gemaakt door de boer zelf. Na deze lekker maaltijd bezoeken we uitgebreid de boerderij en stappen we terug op de fiets. Deze fietsdag  eindigt in de havenstad Matanzas. Deze stad wordt door velen onterecht overgeslagen in een reis naar Cuba!
 57 km fietsen
Hotel Velasco.  B.L.

Dag 13:
Vandaag fietsen we door de Picadura vallei naar het bijzonder mooie strand van
Jibacoa, waar we halt houden voor een middagje strand. ’s Avonds transfer terug naar Havana waar we twee nachten verblijven in een mooi gastverblijf in het oude verkeersvrije centrum.
 62 km fietsen
Casa Particular Havana.  B.L.

Dag 14:
​Vrije dag te Havana. De begeleiders zullen u graag adviseren in wat bijzondere bezienswaardigheden.
Casa Particular Havana.  B.

Dag 15:
Het programma eindigt met een transfer naar de luchthaven.

Contacteer ons gerust indien u bv. wenst te verlengen met een strandverblijf.