Costa Rica, dé natuurbeleving!

Onze fietsroute maakt gebruik van secundaire, verkeersarme wegen langs het minder bezochte landelijke deel. Onderweg fietsen we langs actieve vulkanen, watervallen en verlaten stranden. Tijdens deze reis worden stevige fietstochten gecombineerd met enkele rustdagen, tijdens dewelke u de kans heeft om enkele mooie nationale parken te bezoeken.

Nederlandstalige groepsreis - 15 dagen

Dag 1:
We nemen een lijnvlucht van Brussel naar San José. Bij aankomst worden we afgehaald door de fietsbegeleiders en rijden samen naar het kleine hotel met zwembad in Alajuela.

Dag 2:
Na een lekker ontbijt nemen we de volgwagen naar de ingang van het Parque Nacional Volcan Poas. We wandelen van het bezoekerscentrum naar de indrukwekkende krater met kratermeer. Na een rustige  wandeling door het zogenaamde “elfenbos” springen we op de fiets voor een afdaling langs koffieplantages met mooie uitzichten op Alajuela en San José. Eindbestemming is de Doka koffiefarm, waar we na het middagmaal een rondleiding krijgen. We komen alles te weten over de koffieplant, de oogst van de koffie en het verwerkingsproces. Vervolgens dalen we verder af naar het hotel.
 36 km fietsen

Dag 3:
Per volgwagen gaan we in een twee uur naar Aquas Claras waar we starten aan een makkelijke fietstocht door een uitgestrekt landbouwgebied naar La Fortuna. Het traject gaat gedeeltelijk over een goede grindweg maar grotendeels over een mooie asfaltbaan. Bij het naderen van de stad krijgen we de eerste prachtige zichten op de indrukwekkende Arenal vulkaan. In de late namiddag komen we toe in het hotelletje, een klein paradijs gelegen in een vallei omgeven door regenwoud. Indien de tijd én het weer het toelaten maken we nog een mooie wandeling door de schitterend groene natuur of u kan natuurlijk ook gewoon lekker relaxen aan het zwembad.
 55 km fietsen

Dag 4:
Vandaag laten we de fiets aan de haak en maken vroeg in de ochtend een wandeling door het nationale park van de Arenal vulkaan. We wandelen gedurende een drie uur onder meer over een oude opgedroogde lavastroom door het schitterende park. De namiddag kan u zelf invullen: interessante optionele activiteiten zijn rafting, een bezoek aan een enorme waterval van 70 m, of een fietstochtje in de omgeving van de vulkaan. De begeleiding zal u graag assisteren in het maken van een fijne keuze.
‘s Avonds bezoeken we Ecotermales, een complex van heerlijke warm-waterbaden te midden van tropische vegetatie.

Dag 5:
Vandaag starten we terug met een transfer per volgwagen. In het gehucht Nuevo Arenal stappen we op de fiets voor een eerder sportieve tocht naar Bijagua. Het eerste deel van de tocht dalen we af van het weelderige groene regenwoud naar de droge laaglanden van de Guanacaste provincie. Het tweede deel van de dag is het hoofdzakelijk klimmen naar een prachtige lodge gelegen middenin een tuin vol tropische bloemen en planten.
 67 km fietsen

Dag 6:
's Ochtends fietsen we naar de ingang van het Tenorio vulkaan park. De fietstocht is een 15 km, voor het grootste deel vlak over een verharde zandweg. Enkel het laatste stukje, tot de ingang van het park is er een serieuze klim. Toegekomen aan het park maken een memorabele wandeling naar de azuurblauwe Celesterivier. Een wonderbaarlijk gezicht, hemelsblauw water dat dwars door de jungle stroomt. Volgens de plaatselijke legende ontstond deze kleur toen God de hemel had geverfd en zijn kwasten in de rivier uitspoelde....     ’s Avonds fietsen we terug naar de lodge.
 30 km fietsen

Dag 7:
Na een vroeg ontbijt rijden we per volgwagen naar Liberia en beginnen we te fietsen op de flanken van de Rincon de la Vieja vulkaan, een pittige beklimming van 20 km langs een mooi landschap omgeven door tropisch droog woud. Na een tijdje klimmen krijgen we een prachtig uitzicht op de laaglanden van de Guanacaste streek. De eindbestemming is een oude haciendá op enkele kilometers van de ingang van het Parque Nacional Rincon de la Vieja.
 20 km fietsen

Dag 8:
Opnieuw wordt er een niet fietsdag ingelast. We plannen een mooie uitstap naar het Parque Nacional Rincon de la Vieja en maken een wandeling door het tropisch droge bos op de flanken van de vulkaan. Onderweg komen we verschillende interessante geologische fenomenen tegen zoals fumarolen, kokende modder en een mini-vulkaantje. Met wat geluk spotten we heel wat dieren zoals de neusbeertjes, brulapen, toekans, etc…
Ook dit hotel heeft een prachtige tuin met verfrissend zwembad, gevuld met natuurlijk bronwater van de vulkaan.

Dag 9:
We beginnen de dag met een korte transfer terug naar Liberia. Vervolgens fietsen we naar Tamarindo. Een fietstocht over asfalt en verharde grindwegen op en neer door heuvelachtig terrein langs het minder bezochte rurale Costa Rica. We verblijven in een mooi hotelletje mét zwembad aan het tropische strand van Tamarindo.
 67 km fietsen

Dag 10:
Vandaag staat de langste fietsdag op het programma, over golvend terrein langs de mooie kustlijn van de Stille Oceaan. We fietsen zoveel mogelijk langs de kust, over stukken onverharde weg waar we de fiets hier en daar misschien even ter hand moeten nemen. Onderweg komen we verschillende verlaten strandjes en kleine vissersdorpjes tegen. We genieten een mekker middagmaal aan één van deze tropische strandjes. Onze eindbestemming is een gezellig hotelletje met zwembad op wandelafstand van het mooie strand van Samara.
 Max. 78 km fietsen

Dag 11:
De laatste fietsdag begint na 2 km met een behoorlijk pittige beklimming van een 6 km richting groene binnenland. We fietsen zowel verhard als onverhard door schaduwrijke bossen. Halverwege de afdaling wordt de omgeving droger en zijn de bossen minder dichtbegroeid. Na ongeveer 17 km steken we de Rio Ora over en krijgen we mooie vergezichten op de Bahia de Ora. Eindbestemming van vandaag is het donkere lavastrand van La Islita. Na een verfrissende zwempartij én een lekkere lunch nemen we de volgwagen terug naar ons hotel te Samara.
 25 km fietsen

Dag 12:
Vandaag kan u uitrusten aan het strand. Playa Samara is een aantrekkelijk strand met een rustige zee. Indien gewenst kan u ook hier nog heel wat activiteiten ondernemen: zo kan u snorkelen bij een klein naburig koraalrif, paardrijden langs het strand of een canopy tour doen waarbij je via kabelbanen door het dak van het regenwoud kan zwieren

Dag 13 tot 15:
Na een laatste dag aan het mooie strand, worden we in de vooravond afgehaald door de volgwagen en rijden terug naar Alajuela. De volgende dag nemen we een lijnvlucht naar Brussel waar we dag 15 toekomen.