Vietnam: begeef u onder de miljoenen fietsers.

Vietnam is een uniek en boeiend land met een enorme verscheidenheid aan landschappelijk schoon, een 
ongelooflijk rijke cultuur, een heerlijke keuken en een geschiedenis die meer dan vierduizend jaar teruggaat. Dit is het Vietnam dat wij graag aan u willen voorstellen!

Nederlandstalige groepsreis - 16 dagen

Dag 1 en 2:
We nemen een lijnvlucht van Brussel naar Ho Chi Minh (=Saigon), waar we dag 2 in de vroege ochtend toekomen.  Bij aankomst worden we afgehaald door de fietsbegeleiders en Nederlandstalige begeleider en rijden samen naar het hotel in het centrum. We logeren in een correct hotelletje op wandelafstand van de bezienswaardigheden. U bent vrij de stad een eerste maal te verkennen. Om 17h30 wordt u terug in het hotel verwacht waar we de eerste praktische zaken overlopen.
We eindigen de eerste dag met een gezellige maaltijd in een lokaal restaurant.

Dag 3:
Na het ontbijt nemen we de volgwagen voor een korte transfer tot net buiten de drukte van de stad. Op een kleine landweg testen we de fietsen en doen aan passingen waar nodig. Vervolgens fietsen we naar de welgekende Cu Chi tunnels, waar het Noord Vietnamese Leger (NVA) gedurende jaren heeft geleefd en gefolterd. De route is hoofdzakelijk vlak op een goede, rustige asfaltbaan. Bij aankomst bekijken we eerst een korte film over de geschiedenis van deze plaats voor we te voet de site verkennen. We wandelen door bamboebossen en krijgen de kans door één van de vele smalle tunnels te kruipen. Op de site leren we hoe de Vietcong leefden en overleefden onder de grond.
In de namiddag rijden we met de volgwagen terug naar het hotel in Ho Chi Minh. U heeft nog voldoende tijd om de verschillende bezienswaardigheden, waaronder het oorlogsmuseum te bezoeken.
 40 km fietsen

Dag 4:
’s Ochtends nemen we kort de volgwagen naar de Dong Nai rivier die we oversteken per ferry. Nadien stappen we over op de fiets en rijden door het uitgestrekte landbouwgebied van dorpje naar dorpje langs rijstvelden en rubberplantages. Na een 40 km wordt de weg wat drukker en nemen we kort de volgwagen naar een klein cafeetje waar wwe stoppen voor het middagmaal. In de namiddag fietsen we na een korte transfer door een erg rustig gebied op weg naar het paradijselijke strand van Mui Ne.
 Max. 80 km fietsen. B.L.

Dag 5:
In de ochtendkoelte fietsen we rechtstreeks van het hotel een tijdje langs de kustlijn om aansluitend het binnenland in te rijden naar de uitlopers van het Centrale Hoogland. Het parcours is erg rustig maar wel wat meer heuvelachtig ten opzichte van de dag voorheen. De volgwagen is echter steeds in de buurt om de vermoeide reizigers te assisteren. Na een lekkere noedelsoep in een plaatselijk restaurant fietsen we verder over de rustige wegen. De route van de namiddag is opvallend vlakker. In de late namiddag nemen we de volgwagen naar Dalat, gelegen in de bergen van het Centrale Hoogland. het traject per volgwagen is erg mooi. We rijden door een landschap van gracieuze dennenbomen en dichte bossen, koffie- en theeplantages, landbouwvelden, ... Hoe verder we rijden hoe koeler het wordt. Dalat is een voormalige Franse koloniale stad, opgericht meer dan 100 jaar geleden door een Franse wetenschapper, Dr Alexandre Yersin met als belangrijkste doel te ontsnappen aan de vochtige warmte van de laaglanden. De Fransen zijn reeds lang weg maar de statige villa's her en der verspreid geven nog een duidelijk beeld van de glorie van weleer.
 Max. 100 km fietsen. B.L.

Dag 6:
Vandaag verlaten we het frissere Dalat. We vertrekken per fiets aan het hotel en klimmen voorzichtig uit de stad. Onze eerste stop is aan een voormalig treinstation. Na een kort bezoek volgt een spectaculaire fietsrit ons langs een aantal korte maar pittige hellingen. Op de laatste bergpas houden we halt voor het middagmaal en nadien volgt een welverdiende afdaling van 30 km terug naar de laaglanden. Moe maar voldaan rijden we vervolgens met de volgwagen naar Nha Trang gelegen aan de kust.
 Max. 100 km fietsen. B.L.

Dag 7:
Na de eerder zware fietsdag van gisteren laten we vandaag de fietsen aan de haak. De reisleider zal een voorstel doen om per boot te gaan snorkelen in de buurt van een omliggend eiland. We varen een klein uurtje en leggen dan de motor stil om in het water te gaan. Nadat we hebben genoten van het water en de zon varen we naar een klein drijvend eiland, waar we in een lokaal restaurantje bij een vissersgemeenschap een heerlijke vissoep eten. Zij die niet wensen in te gaan op de daguitstap, kunnen genieten van een stranddag en eventueel snorkelmateriaal huren.
B.

Dag 8:
Na een vroeg ontbijt brengt de volgwagen ons naar Co Ma, waar de klim begint over de gelijknamige pas. De niet al te zware klim volgt de kustlijn en gaat op en neer naar het mooie vissersdorpje Dai Lanh. Na een aangename zwem- en drankstop aan het mooie strand fietsen we verder naar Tuy Hoa, waar we het middagmaal nuttigen. ook in de namiddag fietsen we verder naar de kust om te eindigen met een transfer per volgwagen naar Quy Nhon, waar we overnachten.

Dag 9:

We starten met een erg korte transfer uit de drukte van de stad en nemen dan de fiets voor de route verder naar het noorden. Onderweg houden we halt voor het middagmaal in een klein lokaal restaurantje. Ook vandaag doen we vanwege de drukte het laatste stukje naar het hotel in Quang Ngai met de volgwagen.
 Max. 80 km fietsen. B.L.

Dag 10 en 11:
Na een vroeg ontbijt fietsen we naar het plaatsje My Lai (12 kilometer). In dit dorp hebben de Amerikaanse soldaten in 1968 één van de grootste bloedbaden uit de Vietnam oorlog aangericht. Er vielen hoofdzakelijk onschuldige burgerslachtoffers en met uitzondering van 11 bewoners, werd het ganse dorp uitgemoord. U vindt er als stille herdenking een kleurrijke mozaïek, een beeld en een museum. Na een begeleid bezoek nemen we verder de fiets langs de kustweg. Waar mogelijk fietsen we op de kleine verharde wegen. Ter hoogte van de Binh Thuan penninsula plaatse we de fietsen in de volgwagen en rijden we verder met de volgwagen naar Hoi An waar we 2 nachten overnachten in een mooi hotel met zwembad op de binnenplaats.
Hoi An was in de 17de en 18de eeuw één van de belangrijkste handelsplaatsen in het Oosten. U vindt er meer dan 844 monumenten met historische waarde. Zowel de Chinese als Japanse handelslieden bouwden er imposante koopmanshuizen, die ook nu nog dienst doen als woonplaats. Sommige van deze zijn omgebouwd tot restaurant /taverne en zijn echte pareltjes. Hoi An is ook gekend vanwege een kleurrijke kunstrichting. De verschillende galerijen her en der verspreid in het dorp, geven u de kans een unieke herinnering mee naar huis te nemen. U vindt er ook verschillende naaiateliers, waar u erg mooie kledij in zijde kan laten maken. De Vietnamese dames nemen uw maten en de dag nadien kan u de bijzondere outfit afhalen! De volgende dag laten we de fiets aan de haak en plannen een wandeling door het verkeersvrije historische centrum van deze voormalige handelsstad.
 40 km fietsen. B.

Dag 12:
Vandaag staat de zwaarste maar misschien wel mooiste fietstocht van de reis op het programma. Na het ontbijt nemen we de volgwagen tot voorbij Danang om vandaar te starten aan de beklimming van de High Van Pas. Deze pas, ook wel gekend als de 'Wolkenpas', vormt een natuurlijke grens tussen het eerder sobere Noorden en het liberale Zuiden. Op 496 meter boven de zeespiegel hebben we een schitterend zicht over de Zuid Chinese Zee. De beklimming is 10 km lang, maar ook hier heeft u de assistentie van de volgwagen indien nodig.
De afdaling is een mooie beloning voor de inspanning! Beneden toegekomen fietsen we nog een kort stukje naar onze lunchplaats, een klein lokaal restaurant. Na het middagmaal nemen we kort de volgwagen voor we terug op de fiets stappen. De rit gaat via een prachtige secundaire weg naar Hue, onze overnachtingsplaats. Deze tocht gaat langs immense grafplaatsen versierd in de felste kleuren. We stoppen regelmatig in dorpjes om het dagelijkse leven van kortbij te ‘beleven’.
 70 km fietsen. B.

Dag 13:
Spijtig genoeg de laatste dag per fiets. Op het programma staat een stadsbezoek per fiets. De eerste stop is aan de Citadel en de Verboden Purperen stad. Na een uitgebreid bezoek van een paar uur fietsen we naar de Parfumrivier. We schepen in op een privéboot en varen de rivier af op zoek naar de verschillende graftomben van de vroegere keizers. We stoppen onder meer ter hoogte van de Thien Mu Pagoda. ​Na een bezoek aan het complex varen we verder naar de graftombe van Tu Duc.Dit is een enorm uitgestrekt en ommuurd terrein met enkele tempels en een mooi teak houten paviljoen. Buiten wachten de fietsen en rijden we terug naar Hue waar u zich kan verfrissen in het hotel. In de vooravond nemen we de nachttrein naar Hanoi, een comfortabele manier om de 700 km naar het noorden te overbruggen.
 20 km fietsen. B.

Dag 14:
Vandaag bezoeken we een hele dag het mooie Hanoi. We bezoeken onder meer de One Pillar Pagode, de Tempel van de Litteratuur en de Hoa Lo gevangenis, ook wel gekend als de Hanoi Hilton. 

Dag 15 en 16:
De rest van de dag bent u vrij voor we in de loop van de namiddag de volgwagen nemen naar de luchthaven. We nemen een lijnvlucht terug naar Europa waar we in de loop van de ochtend van dag 16 toekomen.

Contacteer ons gerust om de reis te verlengen met een bezoek aan bv Halon Bay.

B = ontbijt
L = middagmaal
D = avondmaal