Een spectaculaire reis door het Noorden van Vietnam. Enkel geschikt voor de sportieve fietser (mountainbiker!) met interesse in inheemse volkeren.

Internationale groepsreis - 10 dagen

Dag 1:
Bij aankomst in Hanoi kan u uw bagage bij de lokale agent achterlaten, zodat u op eigen houtje de stad kan verkennen. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en telt bijna 3 miljoen inwoners. Het oude mooie stadscentrum met haar brede straten en historische gebouwen herinnert aan het koloniale verleden uit het Franse tijdperk. Ook al rijdt bijna elke inwoner ondertussen met een bromfiets, u vindt er  nog steeds het authentieke karakter, zeker in het oude stadgedeelte dat perfect te voet valt te verkennen. U ziet er prachtige oude gebouwen, pagodes, tempels, dit alles in een omgeving met veel groen, meren en mooie parken. Indien u de tijd heeft is het zeker interessant één dag vroeger toe te komen zodat u ’s avonds de beroemde waterpoppen show in Phu Dong kan bijwonen. We adviseren dan zeker ook bij zonsopgang naar het Hoan Kiem meer te gaan om daar de sportactiviteiten van de lokale Vietnamezen te bewonderen.  Contacteer ons gerust voor de prijs van een extra hotelovernachting.
In de vroege avond ontmoet u de andere groepsleden en de lokale begeleiders om samen naar een lekker restaurant te gaan in het centrum. Na dit welkomstmaal nemen we de Tulico Express trein naar Lao Cai. Deze trein is een erg comfortabele manier van reizen, met slaapcompartimenten per vier personen en een charmante restaurantwagen.

Dag 2:
Bij aankomst in Lao Cai, gelegen aan de Chinese grens, ontmoeten we de rest van de begeleiders en rijden met de volgwagen naar Sapa, gelegen op 1600 meter waar we het ontbijt nemen. In de ochtend heeft u de gelegenheid wat uit te rusten en te genieten van het mooie dorp.
We testen de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. Dan start het echte fietsavontuur. We rijden op en neer door de heuvels, over een verharde zandweg, gebruikt door de lokale bevolking om naar de markt te gaan. Sommige korte stukken moeten we de fiets aan de hand nemen, maar dit wordt ruim gecompenseerd door de indrukwekkende route.
Vanwege de toestand van de weg is het voor de volgwagen niet mogelijk de hele route te begeleiden. Op verschillende punten onderweg wordt er afgesproken met de wagen en kan u wat eten en drinken. ’s Avonds rijden we terug naar Sapa waar we verblijven in een mooi 4-sterren hotel.
 22 km fietsen

Dag 3:
Vandaag staat een vrij zware tocht op het programma. We vertrekken aan het hotel en rijden naar de Tram Ton Pas. De beklimming is 16 km en met een hoogte van 1900 meter is dit de hoogste pas van Vietnam. Zij die dit wensen kunnen deze pas overbruggen in de volgwagen. Het afdalen naar de andere zijde, de kant van de Lai Chau provincie, is een mooie beloning voor de toch wel pittige beklimming. Opvallend is het verschil in klimaat aan deze zijde van de berg. De kant van Sapa is koud en vaak vochtig mistig, terwijl aan de zijde van Lai Chau de lucht meestal helder en warm is. De Tram Ton Pas wordt dan ook beschouwd als de scheidingslijn tussen 2 verschillende klimaatgordels. We fietsen door een prachtig landschap van uitgestrekte rijstvelden. In Binh Lu houden we even halt voor we beginnen aan een stuk off road naar Phonh To. Een prachtig traject van 35 km door kleine dorpjes bevolkt door de Lu bevolking. Onderweg houden we halt voor een lekkere picknick lunch. Op dit laatste traject is er vanwege de staat van de weg geen assistentie van de volgwagen.  Een begeleider per brommer voorziet ons van het nodige water en snacks. In Lai Chau stoppen we om te overnachten.
 73 km fietsen

Dag 4:
Na het ontbijt nemen we de volgwagen voor een transfer van ongeveer een uurtje naar Huoi Ke. Ook vandaag is het fietstraject behoorlijk sportief. We rijden over 2 bergpassen, slingerend door de bergen, vaak steil omhoog. Onderweg plannen we een picknick lunch. Er is voldoende tijd om halt te houden in de verschillende dorpjes. Eindbestemming van de dag is Than Uyen waar we verblijven in een kleinschalig gastverblijf.  
 Max. 90 km fietsen

Dag 5:
Ook vandaag fietsen we door de bergen (bijna géén vlakke stukken!) langs dorpen bevolkt door kleurrijke minderheden. We vertrekken, na een vroeg ontbijt aan het hotel. Het fietstraject gaat over 3 bergpassen: Muong Mun, Huoi Long en Meo Hoa. We ontmoeten Hmong, Dai, Tsao en talrijke andere, kleinere etnische minderheden. Hier ziet u bijna geen toeristen, dus al wat u ziet is authentiek! De toestand van de wegen is de laatste jaren opvallend verbeterd, toch blijft het een erg afgelegen en desolaat gebied. Eindbestemming van de fietstocht is Tuan Giao, waar we de volgwagen nemen naar Dien Bien Phu, een transfer van 2.5 uur. Dien Bien Phu is gelegen in de Muong Than vallei, op een 35 kilometer van de grens met Laos. De stad wordt omgeven door steile, groen begroeide heuvels en wordt beschouwd als de meest afgelegen stad van Vietnam. We verblijven in een charmant hotel, mét zwembad en massagemogelijkheid in het centrum van de stad.
 Max. 110 km fietsen

Dag 6:
Vandaag laten we de fiets aan de haak en plannen een bezoek aan Dien Bien Phu. We bezoeken onder meer het oorlogsmuseum waar u alles kan zien over de nederlaag die de Fransen in 1954 leden in de strijd tegen de onafhankelijkheidsstrijders van Ho Chi Minh. In de namiddag verkennen we de lokale markt.

Dag 7:
Na een vroeg ontbijt nemen we de volgwagen naar Tuan Giao, een transfer van 2.5 uur. Vrij snel beginnen we te klimmen over de Pha Din Pas, een beroemde historische plek tijdens de eerste Indochinese Oorlog in 1954, met een adembenemend uitzicht over de vallei. De beklimming is behoorlijk zwaar, 10-18 % hellingsgraad gedurende 14 km! Eenmaal de pas over fietsen we naar een vruchtbare vallei, omgeven door felgroene rijstvelden. We rijden door kleine dorpjes bewoond door verschillende lokale minderheden, te herkennen  aan de kleur van hun kledij. Onderweg houden we een lunchstop in een lokaal restaurant. Na het middagmaal is het hoofdzakelijk bergaf met enkel de laatste 5 km nog een beklimming naar Son La, waar we overnachten.
 Max. 84 km fietsen

Dag 8:
Na een korte transfer om de drukte op de weg te overbruggen stappen we op de fiets en rijden door hoofdzakelijk landbouwgebied. We fietsen op een kronkelende landweg door maïsvelden, suikerriet en graan velden. In de stad Kim Chung, houden na 51 km een lunchstop. Na dit middagmaal nemen we de volgwagen voor een 2 uur over een steil stuk waar de weg erg slecht ligt. In de namiddag is het enkel nog afdalen naar de Mai Chau Vallei waar we logeren in een schitterende lodge met welness activiteiten én zwembad.
 Max. 96 km fietsen

Dag 9:
Na het ontbijt bezoeken we een kleine tempel kortbij het hotel. Een laatste mooie fietstocht over single tracks en verharde zandwegen brengt ons naar het dorpje Cun Pheo. We fietsen door kleine dorpjes, over bruggetjes die de verschillende rijstvelden verbinden. Na een korte transfer nemen het middagmaal in een klein plaatselijk restaurant in het dorp Lac. In de namiddag varen we gedurende 3 uur op een privéboot over de Da rivier naar Hoa Binh. Vervolgens rijden we met de volgwagen naar Hanoi waar we ’s avonds een lekker afscheidsmaal plannen in een gerenommeerd restaurant.
 25 km fietsen

Dag 10:
Einde van het programma na het ontbijt.