Bali en Lombok per fiets!

De natuur, de eeuwenoude tempeld, de bijzondere ambachten, de steeds aanwezige beleving van de religie, dit alles maakt beide landen enorm boeiend om te bezoeken. ​Het kleurrijke Hindoeïsme, het unieke vulkaanlandschap op Bali en de ongerepte stranden en prachtige natuur op Lombok maken de reis zéér afwisselend. 'You can find Bali in Lombok but you can't find Lombok on Bali...' We cruisen door kleurrijke dorpjes, vliegen door bamboe bossen, balanceren op smalle paadjes tussen de rijstvelden en rijden langs, op en in een vulkaankrater. We eindigen de reis op het paradijselijke eiland Gili Air.
Kortom de bestemming voor reizigers die een perfecte mix zoeken tussen cultuur, natuur en contact met lokale bevoking.

Nederlandstalige groepsreis - 17 dagen

Dag 1 en 2:
We nemen een lijnvlucht  van Brussel – Denpasar. Bij aankomst worden we afgehaald en naar het kunstenaarsdorp Ubud gebracht. Ubud is het culturele hart van Bali, gelegen tussen prachtige groene rijstvelden. Afhankelijk van het uur van aankomst heeft u nog de kans de vele bezienswaardigheden van dit kleine stadje te ontdekken
. Naast Monkey Forest, een mooi stukje tropisch bos, kan u de lokale tempels bezoeken of gewoon wandelen langs de verschillende galerijen en winkeltjes waar men u met plezier zal inwijden in de Balinese schilderkunst.

Dag 3:
Na het ontbijt korte transfer naar Mengwi waar we de Taman Ayung tempel bezoeken. We vervolgen onze weg door de bergen naar het startpunt van onze eerste fietstocht. Onderweg bezoeken we nog de pittoreske tempel van Bratan en ook de specerijen -en orchideeën markt. We testen de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. Vervolgens dalen we al fietsend af over kleine plattelandswegen, langs adembenemende rijstvelden en plantages. Overal staan enthousiaste kinderen langs de kant van de weg en worden we vriendelijk begroet met een ‘hello mister’.  U rijdt over rustige geasfalteerde wegen, met af en toe wat gaten of bulten. We eindigen de dag terug in Ubud.
 40 km fietsen

Dag 4:
De tocht van vandaag gaat richting de bergen in het noorden van Bali. Het eerste stuk fietsen we weer langs prachtige rijstvelden en langs verschillende kokosbomen plantages. Het landschap gaat langzaam over in bos met af en toe een sinaasappel plantage richting de krater van de Batur vulkaan. Zowel per volgwagen als per fiets bereiken we Kintamani waar we het middagmaal plannen. In de namiddag rijden we naar het kratermeer (= caldera) en fietsen naar de aanlegsteiger, waar we de overzet nemen over het meer naar onze overnachtingsplaats aan de voet van 1717 meter hoge vulkaan. De caldera is 11 bij 13,5 kilometer en is daarmee één van ‘s werelds grootste. Er zijn warmwaterbronnen waar u heerlijk kan baden en bijkomen van de afgelopen fietstocht.

​Dag 5:
’s Ochtends brengt de volgwagen ons naar de buitenste rand van de caldera. Hier werpen we een laatste blik op de vulkaan en het meer voordat we via een eerder smal pad naar de noordkust van het eiland fietsen. Het is een prachtige, hoofdzakelijk bergafwaartse route, door koffie- en cacao plantages, niet toegankelijk voor wagens. In de kleine bergdorpjes waar ze nauwelijks toeristen zien, zijn de mensen ontzettend vriendelijk en gastvrij. Het enthousiast zwaaien en wuiven van de plaatselijke bevolking is prachtig om zien. We eindigen onze fietstocht in Tejakula en nemen de volgwagen naar Amed waar we 2 nachten verblijven in een schitterend hotel met vanuit het zwembad een eindeloos zicht op de azuurblauwe zee.
 50 km fietsen

​Dag 6:
Vandaag laten we de fiets aan de haak en plannen een vrije dag te Amed. U kan lekker luieren bij het hotel of de omgeving verkennen, boven of onder water. Het achterland van Amed is dunbevolkt en relatief droog. Echter, de zee biedt een prachtig koraal en vissen en het is zelfs mogelijk om rechtstreeks snorkelen vanaf het strand. Voor duikers zijn er ook genoeg mogelijkheden, vraag het hotel gerust om de mogelijkheden. Niet ver van de kust, rond Tirtagangga, er zijn weelderige rijstvelden en groene heuvelachtige hellingen. Dit is een uitstekend gebied om te wandelen, wat u de volgende dag zal ervaren.

Dag 7:
De ochtend begint met een korte transfer naar Tirtagangga gevolgd door een indrukwekkende wandeling door de rijstvelden (2 uur). We maken kennis met het leven van een rijstboer. De gids leidt ons langs smalle paadjes en vertelt ons ook alles over de kruiden en exotische vruchten. We brengen nog een bezoek aan het koninklijke waterpaleis (zwemmogelijkheid) waar de wandeling eindigt.
Hier nemen we de fiets bergafwaarts richting Padang Bai, een klein haven plaatsje in het oosten van Bali. Het laatste stuk, tot aan de kust, gaat langs uitgestrekte bananen plantages.
In Padang Bai nemen we afscheid van het Balinese team.
 25 km fietsen

Dag 8:
Na een vroeg ontbijt nemen we de overzetboot (4-5 uur) naar Lombok. We worden opgewacht door een nieuw team en rijden naar het hotel te Senggigi waar we 2 nachten verblijven in een mooi hotel aan het strand.
Onderweg naar het hotel kan een bezoek gebracht worden aan de tempel Gunung Pengsong en een werkplaats waar maskers worden gemaakt. Deze houten maskers worden versierd  met parelmoer, een heel secuur werk. Senggigi is een toeristisch plaatsje aan de west kust van Lombok. Het hart van het plaatsje heeft een aantal gezellige cafeetjes en restaurants.

Dag 9:
Na het ontbijt nemen we kort de volgwagen naar het startpunt van een vlakke fietstocht door het platteland van west Lombok. Onderweg zien we mensen druk aan het werk op het land. We komen langs een marktje waar we even zullen stoppen om te kijken wat ze hier allemaal verkopen. Ook is er de mogelijk om een kort bezoekje te brengen aan een kindertehuis. We stoppen nog in het dorpje Karang Bayan waar 2 hele oude moskeetjes staan. Het laatste stuk van de tocht gaat door fruitplantages. Op de terugweg naar Senggigi kan nog een bezoek aan Puri Lingsar worden gebracht.  Deze in 1714 gebouwde tempel wordt als de meest heilige van het eiland beschouwd. Vanuit heel Lombok komen mensen naar deze tempel om offers te brengen. Rest van de middag vrij om te relaxen.
 25 km fietsen

​Dag 10:
We beginnen met een korte transfer naar het dorpje Pancor waar we op de fiets stappen. Het eerste stuk is vals plat en gaat over goed asfalt langs rijstvelden. Onderweg hebben we mooie uitzichten op Lombok’s hoogste vulkaan de Rinjani. We rusten uit bij een watertuin te Aik Bubak. Dan wordt het even een stukje klimmen, maar snel wordt deze inspanning beloond met een lange afdaling over kleine wegen langs verschillende kleine marktjes. U zal merken dat hier haast nooit toeristen komen en de mensen zijn vooral verbaasd dat er ook mensen zijn die fietsen voor het plezier. Het laatste stuk naar Tetebatu is terug klimmen, maar net als gedurende heel de reis heeft u de assistentie van de volgwagen.

​Dag 11:
Vandaag maken we een fietstocht rondom Tetebatu. Het eerste stuk gaat over asfalt. Al snel gaan we verder over een zandpad langs ananas- en zoete aardappel plantages. We stoppen bij een stukje heilig bos mét waterbron, waar zwarte en grijze apen wonen. Er volgt een stuk waar er geklommen moet worden. In Pringgasela stoppen we voor een heerlijke Sasak lunch. We wandelen door dit dorp waar er door bijna iedere vrouw geweven wordt. Daarna stappen we weer op de fiets en gaan vervolgens via kleine wegen naar Masbagik, een dorpje waar nog op traditionele wijze potten worden gebakken. Heeft u dan nog energie over dan kan u verder fietsen naar Loyok, een dorpje waar men bamboe spullen maakt. Vervolgens gaan we terug naar Tetebatu.
 35 km fietsen

​Dag 12:
Zowel per fiets als per volgwagen rijden we naar de noordkust van het eiland. We rijden over Pusuk, de hoogste pas van Lombok en fietsen nadien door de vallei waar het heerlijk ruikt naar knoflook en rode uitjes. We eindigen de fietsdag in Bayan waar de volgwagen ons opwacht en naar Senaru brengt waar we 2 nachten verblijven.
 40 km fietsen

​Dag 13:
​Ook vandaag laten we de fiets aan de haak en plannen een wandeltocht door de rijstvelden en langs traditionele dorpjes waar het lijkt alsof de tijd stil heeft gestaan. De duur van de wandeltocht laten we wat afhangen van de interesse van de groep.

​Dag 14 en 15:
Dit wordt de laatste fietsdag langs de kust. Het eerste stuk is er niet veel verkeer en is het ideaal om te fietsen. Langs de weg zien we veel apen op zoek naar eten. Na het stadje Tanjung wordt het een stuk drukker op de weg en gaan we verder in de volgwagen.We rijden naar de kleine haven van Bangsal waar we overstapppen op een ferry en in minder dan een uur varen naar Gili Air. Gili Air is het kleinste eiland van de eilandengroep en ligt het dichtstbij de kust van Lombok. U kan in circa 2.5 uur het hele eiland rondwandelen. We verblijven hier 2 nachten in een fijn hotel aan het strand.
 30 km fietsen

​Dag 16 en 17:
We verlaten het strand en rijden naar de luchthaven van Lombok voor de vlucht naar Brussel, waar we dag 17 toekomen.