Fietsry in Suid-Afrika, baie skoon.

Zuid-Afrika wordt ook wel eens de regenboognatie genoemd. Het Noorden is vooral gekend vanwege de schitterende wildparken, waar we op zoek gaan naar de 'Big Five': de olifant, de buffel, de leeuw, het luipaard en de neushoorn. Ook de spectaculaire Blyde River Canyon en de Panoramaroute staan op het programma. In het koninkrijk Swaziland maak je kennis met het echte zwarte Zuid-Afrika. Het Zuiden kenmerkt zich door de zéér uitgestrekte wijngaarden, de kleine woestijn Karoo, oude steden en de wilde oceaan, waar we walvissen kunnen spotten. Beide fietsprogramma's zijn zéér flexibel met voldoende tijd voor nevenactiviteiten.
NU OOK MOGELIJK MET E-BIKE.

Internationale groepsreis - 12 dagen

Dag 1:
Na het lokale team te hebben ontmoet in Port Elisabeth, nemen we de volgwagen naar het Addo Nationaal Park. Het park staat bekend om zijn grote hoeveelheid olifanten, maar er is nog veel meer wild te zien. Kaapse buffels, zwarte neushorens, leeuwen en luipaarden maken de Big Five compleet. En met de haaien en de walvissen in het marinegedeelte van het park, kun je zelfs spreken van de Big Seven. We plannen er een uitgebreide safari in een open wagen.

Dag 2:
Na een vroeg ontbijt nemen we de volgwagen naar het Tsitsikamma gebergte. Ter hoogte van een rustige afslag testen we de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. De eerste 10 km fietsen zijn vlak en vervolgens gaat het langs een oude spoorweg op en neer naar Stormsrivier. Ter hoogte van de ingang van Tsitsikamma Park plaatsen we de fietsen op de volgwagen en trekken onze wandelschoenen aan voor een wandeling van een uurtje naar een drietal spectaculaire hangbruggen over de monding van de rivier. Op het einde volgt een korte transfer naar ons comfortabel hotel.
 57 km fietsen

Dag 3 en 4:
We beginnen te fietsen aan het hotel en rijden via een rustige weg in de mooie vallei van de Bloukrans rivier doorheen een weelderig bos. We fietsen tot het prachtige strand van Nature’s Valley waar we stoppen voor het middagmaal. Na een aangename zwemstop nemen we de volgwagen naar het schiereiland van Robberg waar we gedurende een tweetal uur een mooie wandeling maken. ‘s Avonds nemen we de volgwagen naar Knysna, gelegen aande oevers van een mooie lagune in het hart vande Tuinroute. We zijn 2 nachten te gast in een gezellig hotelletje gelegen aan het Knysna bos. De volgende ochtend maken we een bijzondere fietstocht door dit weelderige inheemse bos. We rijden onder de toppen van de fel begroeide bomen en bewonderen de verschillende endemische planten en bloemen. We bezoeken ook de 800 jaar oude geelhoutboom, een uniek exemplaar. 's Namiddags zullen de begeleiders u graag adviseren in het plannen van een fijne activiteit.
 40 en 30 km fietsen

Dag 5:
Vandaag fietsen we via de oude Kaaproute langs de kust naar het kleine plaatsje Sedgefield omgeven door meren en prachtige stranden. Het eerste deel van de fietstocht gaat langs de uitgestrekte lagune, vervolgens fietsen we verder met weidse zichten over de Outeniquabergen. Na een aangename lunchstop fietsen we verder door het Lake District Nationaal Park naar George.
 Max. 89 km fietsen

Dag 6 en 7:
We beginnen de dag sportief met de beklimming van de Montagu Pas. U hoeft deze pas niet te fietsen, wandelen kan ook en de volgwagen is steeds in de buurt om de vermoeide fietsers te assisteren. Eenmaal over de pas, komen we toe in een erg droog landschap, het halfwoestijngebied van Little Karoo, ook wel ‘het land van de grote dorst’ genoemd. Na het middagmaal te hebben genoten op een struisvogelboerderij gaat het de rest van de dag hoofdzakelijk bergaf naar de ‘struisvogelhoofdstad’ Oudtshoorn. De volgende dag fietsen we door de Schoenmanspoort naar het natuurwonder van de Cango-grotten en brengen een uitgebreid bezoek aan een struisvogelkwekerij en maken van dichtbij kennis met dezegrote, merkwaardige vogels. In de late namiddag rijden we met de volgwagen naar het pittoreske Montagu.
 67 en 44 km fietsen

Dag 8 en 9:
Na een lekker ontbijt fietsen we door de smalle Kogmanns Kloof naar de wijngebieden van de Breede Rivier Vallei. We eindigen deze mooie fietstocht met een lekkere wijn- en port proeverij in een gekend wijnhuis.In de namiddag nemen we de volgwagen naar de universiteitsstad Stellenbosch. Onder begeleiding van de gids maken we een interessante stadswandeling.
De volgende dag fietsen we naar de Hottentot bergen door de vallei van Jonkershoek, op zoek naar de prachtige Protea bloemen. Vervolgens nemen we de volgwagen naar Kaapstad, waar we drie nachten verblijven in een aangenaam hotel met zwembad op het dakterras.
 53 en 55 km fietsen

Dag 10 tot 12:
Vandaag laten we de fiets aan de haak en staat er een bezoek aan de botanische tuinen van Kirstenbosch op het programma. Afhankelijk van de weersomstandigheden wandelen we ’s namiddags naar de top van Tafelberg. Een bijzondere wandeling van een viertal uur. De volgende dag is het de laatste fietstocht. We starten in Boulders, waar een immense pinguïnkolonie leeft. Eindbestemming van de dag is Kaap de Goede Hoop. Via de andere zijde van het schiereiland fietsen we naar Noordhoek. ‘s Avonds brengt de volgwagen ons terug naar Kaapstad. De volgende dag brengen we nog een bezoek aan het township Khayelitsha waar we een door ons gesteund kinderdagverblijf kunnen bezoeken, vóór we naar de luchthaven van Kaapstad rijden.