Vazaha Salut! Madagascar de rode parel.

Dé mix van Afrika en Azië overgoten met een vleugje Europese invloeden. Op dit eiland vindt u vanwege de specifieke geografische ligging een unieke fauna en flora. Niet alleen per fiets maar ook te voet verkennen we dit uiterst originele land. We eindigen dit avontuur aan het paradijslijke strand van Ifaty.
De joie de vivre van de Malagash is fenomenaal. Vele mensen zijn straatarm, maar ze maken er op hun manier het beste van. Het is aangenaam om tussen de Malagash te vertoeven!

Internationale groepsreis - 16 dagen

Dag 1
Bij aankomst in de hoofdstad Antananarivo, ook wel Tana genoemd, wordt u afgehaald door het lokale team en naar een hotel in het centrum gebracht. De rest van de dag is vrij om de stad op eigen houtje te verkennen.
Orchid Hotel

Dag 2
De volgende dag nemen we de volgwagen naar het op 1500 meter hoogte gelegen Antsirabe. Onderweg stoppen we nog even aan een familiebedrijfje in Ambatolampy, waar men op open vuurtjes aluminium smelt en recycleert tot kookpotten. Een ongezonde bezigheid voor de werklieden maar een economische noodzaak voor het dorp. Aangekomen in Antsirabe testen we de fietsen en maken een eerste korte fietstocht in de omgeving. Het straatbeeld in deze koloniale stad wordt gekleurd door de vele pousse pousses, de Malagasische versie van de Indische riksah, een fietstaxi’s getrokken door mankracht.
’s Avonds genieten we van een lekkere maaltijd in een lokaal restaurant.

16 km fietsen
Flower Palace hotel (B,L,D)

Dag 3
Vandaag staat een indrukwekkende tocht door het zéér vruchtbare vulkanische gebied rond Antsirabe op het programma. De fietsroute brengt ons eerst naar het mooie blauwe meer Andraikiba, waar het wemelt van de kinderen die kleine souvenirs verkopen. Na dit meer wordt de weg een stuk steiler en de ondergrond in slechtere staat, maar ook hier heeft u de assistentie van de volgwagen. We fietsen verder tot de diepe vulkaankrater van Tritriva, gekend van de vele legendes en fady’s (taboes). In de namiddag kunnen de liefhebbers een bezoek brengen aan de thermische baden al dan niet gevolgd door een massage.

60 km fietsen
Flower Palace hotel (B,L,D)

Dag 4
We verlaten het koelere klimaat van Antsirabe en dalen af naar de stad Ambositra, het centrum van de houtsnijwerkindustrie. Hier zijn vrijwel alle huizen versierd met houten balkons en luiken in mooie kleuren. Onderweg passeren we één serieuzere helling, het overige deel is hoofdzakelijk dalen door een landschap van uitgestrekte rijstterrassen. Aangekomen te Ambositra bezoeken we nog het atelier van een lokale timmerman voor we ons installeren in het hotel.
 Max. 93 km fietsen
Hotel Artisan (B,L,D)

Dag 5 en 6
Na een vroeg ontbijt rijden we naar het kleine dorp Camp Robin. Daar aangekomen ruilen we de wagen voor de fiets. We fietsen over een verharde weg door een prachtige vallei naar Ambohimahasoa waar we een korte drankstop houden. Nadien gaat het even op en neer over een asfaltweg om dan af te slaan op een kleinere weg door dorpjes omgeven met mooie eucalyptus bossen naar de ingang van het Ranomafana Nationaal Park. We eindigen deze fietsdag met een heerlijke afdaling door het regenwoud naar een mooie lodge waar we twee nachten verblijven. Ranomafana Nationaal Park bestaat uit een decor van bergrivieren, watervallen en granieten kloven omgeven door vochtig tropisch regenwoud waarin verschillende lemur- (primaten) en tal van orchideeënsoorten voorkomen. Dag 6 plannen laten we de fiets aan de haak en plannen een mooie wandeling in het park. Beetje afhankleijk van de voorkeur van de groep wandelen we 4 tot 6 uur. Bij valavond plannen we nog een korte tocht op zoek naar de vele nachtdieren, waaronder de muislemur.

​70 km fietsen
Cristo Hotel (B,L,D)

Dag 7 en 8
De volgende dagen verkennen we zowel per fiets als per volgwagen het gebied ten oosten van het park. We brengen onder meer een bezoek aan de enige thee plantage van het land en overnachten in sfeervolle bungalows, gelegen aan de oevers van een klein meertje. Vervolgens fietsen we door een ruw, uitgestrekt landschap naar Ambalavao een erg mooi dorpje, waar we verblijven in een simpel hotel.
 64 en 75 km fietsen
Lac Hotel en Hotel Aux Bourgainvilliers 2X (B,L,D)

Dag 9 en 10
We reizen verder naar het zuiden. De natuur verandert spectaculair van groene rijstvelden naar uitgestrekte grasvlaktes met hierin overweldigende rotsformaties.  Via de vallei van Tsaranoro gaat het naar de bergketen van Andringitra waar we twee nachten overnachten in een prachtig gelegen comfortabel kamp. Madagaskar wordt in twee gedeeld door een hoge bergrug met als middelpunt het Andringitra gebergte. De oostkant ervan is erg groen en nat onder invloed van de Indische Oceaan, de westkant eerder droog en warm vanwege de winden die van Afrika komen. Op dag 10 maken we een wandeling door het ruige landschap van het Andringita nationaal Park. Deze trekking geeft een prachtig beeld van de veelzijdigheid van het park. We vinden er granieten rotsblokken, veel endemische planten en kleurrijke korstmossen.
 70 km fietsen
Tsara Camp 2X (B,L,D)

Dag 11 en 12
Na het ontbijt fietsen we over een verharde zandweg terug naar de hoofdbaan. Hier laden we de fietsen en rijden richting Ihosy. Vervolgens gaat het via het Horombe plateau naar Ranohira waar we logeren in een mooie lodge. Dag 12 maken we ’s ochtends een fietstocht door het Isalo Nationaal Park en in de namiddag een prachtige voettocht. Het park is populair door de spectaculaire natuur van geërodeerde zandstenen formaties. We wandelen via een goede zandweg naar o.a. la piscine naturelle, een prachtig gelegen natuurlijke zwempoel en naar de Canyon des Makis, een langgerekte, zéér steile kloof.
  60 en 32 km fietsen
Hotel Orchidee de l'Isaloo 2x (B,L,D)

Dag 13
Na het ontbijt volgt een transfer van ca. twee uur naar de westkust. Toegekomen te Tulear, genieten we, na een bezoek aan de stad met haven, van de uitnodigende zee-delicatessen in een klein lokaal restaurantje. In de namiddag fietsen we over een verharde zandweg via kleine vissersdorpjes naar Ifaty. De weg is in slechte staat maar we hebben heel de middag om de afstand te overbruggen. In Ifaty logerenwedrie nachten in een prachtig hotel gelegen aan het strand.
 38 km fietsen
Hotel Belle Vue (B,L,D)

Dag 14 tot 16
Twee volle dagen genieten we van het hagelwitte strand van Ifaty. U kan er onder meer heerlijk luieren aan het strand en lange wandelingen maken langs de schitterende oceaan, kortom de gelegenheid om de vele indrukken van de laatste 2 weken te verwerken. Ook plannen we een verkenning van het Reniala Spiny Forest. Dit is een uniek stuk doornwoestijn, waar u Baobab bomen aantreft in alle vormen en formaten. De liefhebbers kunnen ook meevaren met de Vezo vissers en op die manier een beetje van het lokale leven ervaren. Liggend in de grootste lagune van het eiland, is Ifaty, beschermd vanwege een enorm koraalrif, ook een ideale plek om te  snorkelen en duiken. Op dag 16 rijden we na het ontbijt terug naar Tulear waar de reis eindigt.