Jambo!

Beleef het ultieme fietsavontuur in Kenia en Tanzania. De combinatie fietsen en kamperen maakt het mogelijk nog meer van de klassiek bereisde paden af te wijken. De reis wordt geleid door twee fietsbegeleiders en één kok/chauffeur. Het contact met de plaatselijke bevolking is intens en onvergetelijk. De fietsritten door de natuur zijn uniek. Het slapen onder de Afrikaanse sterrenhemel, doet u dromen van meer!

Internationale groepsreis - 16 dagen

Dag 1:
Bij aankomst in Nairobi kunnen we indien gewenst een transfer regelen (+/- 30 €) naar het eerste gastverblijf in het centrum van Nairobi. Rond 17 uur staat er een kennismaking met de andere groepsleden en het lokale Engelstalige team op het programma. Na het overlopen van de belangrijkste praktische zaken genieten we van een lekkere welkomstmaaltijd in een typisch Afrikaans restaurantje.

Dag 2:
Rond 9 uur vertrekken we met de volgwagen uit de drukke stad. Na een korte rit (1,5 uur) uit de hoofdstad begint het echte fietsavontuur met een mooie tocht door het platteland. We testen de fietsen en rijden vervolgens langs het Nairobi Nationaal Park, een kort stukje op asfalt gevolgd door een brede zandweg, een vlakke rit. Tenzij het geregend heeft, is dit een makkelijke rit. De eindbestemming van vandaag is een kleine struisvogelboerderij met kampeergrond én zwembad. We komen hier toe kort na de middag en zetten na het middagmaal de tenten voor een eerste maal op. Namiddag rust in en rond het zwembad.
 25 km fietsen

Dag 3:
We staan vroeg op en genieten een eerste ontbijt, buiten bij zonsopgang, gevolgd door een transfer met de volgwagen. 1,5 uur verder stappen we op de fiets, voor minstens een week, ver weg van de Westerse wereld. 's Ochtends gaat het op en neer over een goede zandweg langs een 3-tal  rivierbeddingen. Na deze toch wel pittige start, nemen we een picknic lunch langs de kant van de weg. 's Namiddags volgen nog 20 'zware' kilometers op en neer. De laatste 10 km zijn terug heerlijk vlak door het Masaï land tot we toekomen aan het stuk grond van een lokale erg boeiende Masaï familie. De Masaï zijn een nomadisch volk, hoofdzakelijk woonachtig in Kenia en Tanzania. Vee is voor de Masaï onontbeerlijk. Ze eten het vlees, drinken het bloed en melk, gebruiken de huiden voor huizen en hun botten voor bijvoorbeeld kammen.
Hier logeren we een eerste maal in de vrije natuur, wat we noemen een 'bushcamp' met toiletvoorzieningen in de vrije natuur.  Aan de zijkant van de volgwagen wordt een douche geïnstalleerd, zodat u zich toch kan douchen na deze zwaardere fietsdag.
Nadien volgt het avondmaal, in het gezelschap van de familie, die met veel plezier vertellen over het leven, vrouwen en kinderen.
 Max. 82 km fietsen

Dag 4:
Bij zonsopgang staan we op en nemen na het ontbijt afscheid van de erg gastvrije familie en vertrekken met de fiets voor een bijzonder mooie, vlakke tocht door Masaï land. De rit op het rode zand, is met uitzondering van hier en daar mul zand, erg makkelijk. Sommige stukken stoppen we om de paar kilometer om de vele doornen uit de met gel gevulde banden te trekken. Dit om te vermijden dat de gel uit de banden loopt. We fietsen langs kleine dorpjes en passeren verschillende Masaï, gekleed in de prachtige, typisch rood en blauw gekleurde doeken.We stopen onderweg voor een picknick lunch onder een boom. Aan de horizon zien we impala’s, giraffen en zebra's lopen. Ondertussen zal één van de begeleiders de fietsen verder nakijken op doornen.
Na deze aangename stop volgt er nog een korte, maar warme rit tot de ingang van Amboseli Nationaal Park. Daar aangekomen doen we een eerste safari met de volgwagen, door dit uitgestrekte park.
's Avonds wordt de volgwagen geparkeerd, net buiten het park op een soort kampeergrond mét fasciliteiten. De kans dat u hier andere kampeerders tegen komt is zéér klein. De ligging is uniek, mét zicht op de Kilimanjaro. Na de zonsondergang volgt het avondmaal.
 35 km fietsen

Dag 5:
De dag begint met een vroege ochtendsafari van een 3 tal uur, rond de imposante Kilimanjaro. Bij de eerste zon op de met-eeuwige-sneeuw bedekte top, gaan we op zoek naar de vele kuddes olifanten, zebra’s, gnoe's, apen en giraffen. We genieten van een kleine picknick op Observation Hill. Terug bij de volgwagen nemen we een uitgebreid ontbijt en vertrekken nadien voor een unieke fietstocht door het uitgedroogde meer van Amboseli. Kilometers aan een stuk fietsen we van de ene fata morgana naar de andere. Het lijkt steeds of we water zien in de verte, wat niet kan, aangezien het meer droog staat. Onderweg picknicken we en in de namiddag fietsen we verder door Masaï land. We overnachten in de buurt van een Masaï-kraal (dorp), met een 30 meter hoge rots als afscheiding. Het hoofd van deze kraal is Salomon, een erg vriendelijk man die ons gastvrij verwelkomt. Dit is het 2de en meteen ook laatste bushcamp. Nieuwsgierige kinderen kijken van op de rots toe, hoe wij de tenten opzetten en ’s avonds kijken wij van op diezelfde rots, met interesse, hoe het dorp beneden zich opmaakt voor de nacht. Gezeten hoog op de rots, genieten we bij zonsondergang van een heerlijke maaltijd, bestaande uit allerlei Afrikaanse specialiteiten, vergezeld van een lekker glaasje wijn. Later bij het kampvuur komen een paar Masaï-krijgers vertellen over hun avontuurlijke leven in de uitgestrekte, Afrikaanse steppe.
 20 km fietsen

Dag 6:
Bij het ochtendgloren, klimmen we terug op de rots en aanschouwen hoe het dorp beneden ontwaakt. Na een lekker ontbijt komt het stamhoofd Salomon ons halen om de 3 kralen én het nabijgelegen schooltje te bezoeken. De levenswijze van de Masaï is erg primitief maar bijzonder boeiend. We bezoeken een aantal hutten, achterna gezeten door spelende kinderen.
Na deze aparte ervaring verlaten we de droge steppe en fietsen richting de grens. We passeren de grens met Tanzania en rijden vervolgens met de volgwagen naar Arusha
 45 km fietsen

Dag 7:
Vandaag fietsen we terug in de bewoonde wereld. Na een fijne fietstocht, hoofdzakelijk over asfalt, eindigen we de dag in het gezellige dorp Mto Wa Mbo. ’s Avonds bezoeken we de kleurrijke markt en gaan uitgebreid eten in één van de lokale restaurantjes.
  Max. 110 km

Dag 8:
We laten de fiets aan de haak en gaan een volledige dag op safari in de Ngorongoro-krater. Deze krater is een uitgedoofde vulkaan van 2200 meter hoogte. Nadat we 600 meter zijn afgedaald bereiken we de bodem van de vulkaan, ook wel eens een natuurlijke tuin van Eden genoemd. De variatie aan landschappen en wild is indrukwekkend. In onze privé truck gaan we op zoek naar gnoes, wildebeest, buffels, zebra’s, leeuwen, hyena’s, olifanten, enz… Een ervaren ranger zal ons de nodige uitleg geven over de lokale fauna en flora.

Dag 9:
’s Ochtends rijden we met de volgwagen plusminus 4 uur, door de Masaï-steppe richting kust. Na het middagmaal fietsen we langs een verlaten spoorweg door verschillende kleine nederzettingen waar we worden verwelkomd door enthousiaste kinderen. De spoorweg loopt door een prachtig gebied van oude Baobab-bomen, grasvelden en de hoge, afgescheiden bergen in de verte. Onze kampeerplaats is mooi (af)gelegen, midden in de natuur, langs een kronkelende rivier.
 20 km fietsen

Dag 10:
Na het ontbijt verlaten we de laagvlakten en gaan met de volgwagen naar de Usambara bergen. Hier maken we een prachtige fietstocht door het frissere landschap naar Lushoto. Onderweg bezoeken we een kleine Duitse missiepost. De vele ontmoetingen met de kinderen zijn een onvergetelijke ervaring. Ze lopen gillend en zingend achter de fietsen. We eindigen de dag aan een koloniale villa met prachtig uitzicht over de bergen.
 45 km fietsen

Dag 11:
Vandaag is een rustdag. De geïnteresseerden kunnen een bezoek brengen aan een lokale school, gesteund en gefinancierd door de lokale agent. U kan dit project ook steunen door ter plekke deel te nemen aan een 'boomplantactie'. Ondertussen staan er al heel wat 'geschonken bomen. Een mooi initiatief van de vele reizigers!.
Zij die nog voldoende energie hebben kunnen onder begeleiding ook een dagtocht maken, te voet door de hoogtevlakten.

Dag 12:
What goes up must go down’. Na het ontbijt volgt een heerlijke, kilometerslange afdaling. Het eerste uur is het nog behoorlijk fris. Sommige stukken zijn wat technische en zwaarder, maar de schitterende natuur doet dit snel vergeten. Regelmatig houden we halt om wat te drinken en een kleine snack te eten. Al fietsend rijden we door kleine dorpjes en komen ook hier weer op plaatsen waar men niet vaak toeristen ziet. Ook hier weer zijn de contacten met de lokale mensen subliem. De kinderen lopen gillend achter de fiets en duwen ons de zwaarste hellingen op. De wat ouderen, staan nieuwsgierig langs de kant van de weg. Onderweg bezoeken we een kleine Duitse missiepost waar men lekkere wijn verkoopt. Het middagmaal nemen we op een grasplein, in het midden van de bossen. We eindigen de dag met een laatste, welverdiende afdaling van 14 km, terug op asfalt. Bijna geen verkeer en het is een erg vlotte afdaling. Een mooie afsluiter van de dag!
 60 km fietsen

Dag 13:
We fietsen de hele dag op rustige zandwegen door kleine, schijnbaar ingeslapen dorpjes. Aangekomen aan onze afgelegen kampeerplaats ontvangt de gastfamilie ons met een warm onthaal. We sluiten de dag af bij een gezellig kampvuur.
 36 km fietsen

Dag 14:
Vandaag is het de laatste fietsdag. Na een rustige ochtend in het gezelschap van de familie, fietsen we verder naar de zee. Na dagen fietsen door het droge Afrikaanse binnenland zorgt het eerste zicht op de turquoise oceaan voor kippenvel. Hier en daar zijn er delen van de weg wat zanderig en doen we stukjes te voet. We overnachten in de buurt van Mkwaja Village, gelegen aan het met palmbomen omzoomde strand.

Dag 15:
Vandaag ruilen we de fiets voor een gecharterde boot en varen langs het verlaten paradijselijke strand naar het oude Bagamoyo. In het Swahili betekent Bagamoyo: ‘Gooi je hart weg’. Deze belangrijke handelshaven was lange tijd de laatste plaats op het vasteland, voor de slaven die werden getransporteerd naar alle uithoeken van de wereld. Na een wandeling door het historische centrum rijden we verder naar de kampeerplaats onder de hoge palmbomen aan het strand.
 37 km fietsen

Dag 16:
Na het ontbijt rijden we met de volgwagen naar Dar Es Salaam, waar het programma eindigt.
Indien gewenst kunnen we een verlenging organiseren naar het tropische eiland Zanzibar. Ook een verlenging in aan het strand van Dar es Salaam behoort tot de mogelijkheden.