Salaam varanji!

Ethiopië wat een schitterend land. Toerisme staat hier nog in zijn kinderschoenen en fietstoerisme is al helemaal pionierswerk, maar wat een belevenis is rondreizen per fiets door dit bijzondere Afrikaanse land. De lokale bevolking is uitermate vriendelijk en gastvrij. De landschappen zijn spectaculair knap en dit in combinatie met de eeuwenoude én interessante cultuur maken een bezoek aan Ethiopië onvergetelijk.

Nederlandstalige groepsreis - 18 dagen

Dag 1 en 2:
Check-in te Brussel waar we per lijnvlucht naar Addis Ababa en aansluitend naar Bahir Dar vliegen.
Bij aankomst worden we afgehaald door het lokale team en de Nederlandandstalige reisleideren nemen de volgwagen naar het hotel.
Abay Minch Lodge is gelegen op een voormalige koffieplantage. De comfortabele kamers bestaan uit kleine bungalows, gelegen in een weelderige tuin.
In de namiddag testen we de fietsen en doen aanpassingen waar nodig. Nadien maken we een eerste korte fietstocht in de omgeving naar een uitkijkpunt over de stad en fietsen terug naar het hotel.
In overleg met de groep eten we 's avonds in een restaurantje aan de grasboorden van het meer.
Abay Minch Lodge. L. D
 10-15 km fietsen

Dag 3:
Vandaag begint het echte fietsavontuur. Na een lekker ontbijt buiten op het terras vertrekken we per fiets aan het hotel en rijden de eerste 6 km door het dorp op een wat drukkere weg om vervolgens af te slaan op een brede zandweg.
De stoffige weg gaat hoofdzakelijk bergaf (fietsen in totaal van 1800 meter naar 1600 meter boven zeespiegel) door een mooi landbouwgebied. Regelmatig rijden we door kleine dorpjes zwaaiend naar de vele enthousiaste schoolkinderen. Na een 37 km komen we via een kleine zandweg toe aan de ingang van de Blauwe Nijlvallei watervallen. We plannen een picknicklunch gezeten op kleine bankjes in een lokaal koffiehutje. In de namiddag maken we een korte wandeling naar de watervallen via een eeuwenoude Portugese brug en vervolgens over een mooie hangbrug. Na een half uurtje komen we toe aan het uitkijkpunt over de impressionante watervallen.De liefhebbers kunnen zich wat verfrissen (zwemmen mag niet langer) aan het water. Na een aangename stop wandelen we over een verdroogd graspad naar een kleine overzetboot over de rivier. Nadien is het een klein uurtje met de volgwagen terug naar het hotel. 's Avonds plannen we het avondmaal in het hotel.
Abay Minch Lodge. B. L. D
 37 km fietsen

Dag 4:
Na een vroeg ontbijt rijden we per fiets een 7 km door het dorp naar de oevers van het Tana Meer. We slaan rechtsaf op een brede verharde zandweg. Ook deze rit gaat door een uitgestrekt landbouwgebied. Onderweg komen we regelmatig herders tegen met een kleine kudde magere koeien. De rit vandaag gaat licht op en neer maar vraagt geen bijzondere fysieke inspanning. Na een drankstop onder een grote boom, met zicht op een klein dorpje rijden we verder op een smallere weg met mooie zichten op het uitgestrekte meer. Na een 30 km fietsen we door Zege, een levendig dorpje en gaat de weg even behoorlijk steil omhoog voor een kleine 500 meter. Na een leuke afdaling komen we toe aan de toegangspoort van de Ura Kidane Mihret kerk. Deze ronde kerk is binnenin versierd met prachtige, felgekleurde muurschilderingen, van een 100 tot 250 jaar oud.
Na een uitgebreid bezoek nemen we de fiets naar de oevers van het meer en genieten een picknicklunch op een leuk terras met zicht op het meer. Als het ochtendprogramma wat is uitgelopen nemen we de picknick mee aan boord van de privé boot.
In de namiddag nemen we de boot naar Gorgora aan de overzijde van het meer. Bij aankomst aan de noordelijke oevers van het meer te Gorgora bezoeken we nog het Debre Sina Maryam klooster voor we naar het gezellig gastberblijf fietsen.
Tim and Kim Village. B. L. D
 33 km fietsen

Dag 5:
Na een fietstocht door een desolaat landschap, onderbroken door levendige dorpjes, komen we toe te Azezo waar we de fietsen in de volgwagen plaatsen voor een korte transfer naar de voormalige hoofdstad Gondar. Onderweg houden we halt in een klein lokaal restaurant voor een eenvoudige maar lekkere lunch. Bij aankomt in Gondar checken we in in het hotel met vanuit het zwembad een schitterend zicht over de stad.
Rond 14h30 worden we afgehaald door een lokale gids en bezoeken onder zijn deskundige leiding de vele ruïnes van paleizen en kastelen van deze oude koningsstad.
's Avonds plannen we het avondmaal in een gezellig restaurant in de stad.
Goha Hotel. B. L. D
 53 km fietsen

Dag 6:
Na een vroeg ontbijt nemen we de volgwagen voor een 50 km uit de stad. De eerste 30 km is het behoorlijk klimmen naar een mooi uitkijkpunt. Op 50 km van Debark stappen we op de fiets. We fietsen op en neer over een mooie asfaltweg door dorpjes en kleine steden. Hoe korter we bij de Simien bergen komen hoe meer eucalyptus bomen we merken aan de zijde van de weg. Bij aankomst in Debark betalen we de inkom van het park en plannen de lunch in een lokaal restaurantje. De fietstocht in de namiddag door de Simien bergen over een verharde kiezelweg is zwaar, deels ook vanwege de hoogte. We passeren wat rommelige dorpjes waar de lokale bevolking ons warm welkom heet. Tijdens de eerste km zitten er nog een aantal serieuze afdalingen, nadien is het hoofdzakelijk bergop, waarvan een aantal lange en steile beklimmingen. Er is echter steeds de assistentie van de volgwagen om vermoeide fietsers op te pikken. Afhankelijk van het uur van aankomst in de op 3300 meter gelegen lodge, kunnen we nog even gaan kijken naar de baboons (apensoort typisch voor dit gebied) die zich op een nabijgelegen grasveld klaar maken om te gaan overnachten in één van de vele grotten in de buurt.
’s Avonds kan u nagenieten met een lekker drankje bij het gezellige haardvuur.
Simien Lodge. B. L. D

Max. 68 km fietsen

Dag 7:
Vandaag laten we de fiets aan de haak en plannen een daguitstap door het schitterend berglandschap. In de ochtendkoelte vertrekken we te voet aan het hotel onder leiding van een lokale gids. We wandelen heel de dag (6 à 7 uur) langs de bergrichel met prachtige zichten op de omliggende bergen. Vanwege de hoogte doen we het rustig aan. Om de 2 uur wacht de volgwagen ons op om ons te bevoorraden met extra water en snacks. Rond de middag plannen we een lekkere picknicklunch op één van de adembenemende uitkijkpunten.
De wandeling eindigt aan de 450 meter hoge Jinbar watervallen. ’s Avonds nemen we de volgwagen terug naar de lodge waar we ook het avondmaal nemen.
Simien Lodge. B. L. D

Dag 8:
Na een lekker ontbijt vertrekken we met de volgwagen aan de lodge voor een transfer van 170 km verder naar het Noorden door een spectaculair landschap. Bij onze verkenning in het voorjaar van 2014 was de weg nog gedeeltelijk onder constructie. De weg slingert prachtig door de Tekeze bergen, ook hier weer zijn de zichten uniek. Nadat we door de Tekeze kloof zijn gereden rijden we over de Tekeze rivier en bewonderen een aantal baobab bomen, met hun specifiek grillige vorm.
Ter hoogte van een mooie open vlakte houden we halt om een picknuck lunch te eten in de schaduw van wat bomen. Rond 14h30 stappen we op de fiets en rijden verder over een goede asfaltbaan door een uitgestrekt landbouwgebied. De weg gaat licht op en neer, maar ondanks de soms krachtige wind is de route niet echt sportief.
In Shire laden we de fietsen op de volgwagen en rijden de laatste 60 km naar Axum
Yared Zema International Hotel. B. L. D.

40 km fietsen

Dag 9:
's Ochtends plannen we onder leiding van een lokale gids een bezoek aan de vele historische hoogtepunten van de stad. Axum is de oudste stad van Ethiopië en tevens ook de meest religieuze stad van de orthodoxe kerk. We starten dit historische luik met een uitgebreid bezoek aan de granieten obelisken en de bijhorende graven. Nadien wandelen we naar de kerk van de Heilige Maria van Zion, tegelijk een klooster. Hier zou de Ark des Verbonds (= een houten kist met daarin de 10 geboden) staan. Naast dit eerder kleine gebouw is een grote moderne kerk gebouwd, waar we wel binnen mogen en waar we met wat geluk één van de eeuwenoude bijbels kunnen inkijken. Vervolgens rijden we een kort stukje met de volgwagen naar de steen van ezana en naar het graf van Kaleb en Gebre Meskel. Deze tombes liggen een kleine 2 km ten noordoosten van de stad.
Het middagmaal plannen we in een lekker restaurantje in de oude stad.
In de namiddag maken we een korte fietstocht door de kleine dorpjes in de omgeving van Axum.
Yared Zema International Hotel. B. L. D.
 20 km fietsen

Dag 10:
​Om 8 uur vertrekken we aan het hotel voor een transfer door de grillige bergtoppen van Adwa. In deze bergen verloren in 1896 een 40.000 Ethiopiërs hun leven na een moedige strijd (overigens gewonnen strijd!) tegen de Italianen. Na een uurtje slaan we af op een grindweg naar de Yeha pre-axumite tempel. We bezoeken de ruïnes van de tempel, evenals het kleine naastgelegen kerkje in het gezelschap van een lokale gids. Ook de opgravingen aan de overzijde van de weg bezoeken we. Na deze stop rijden we verder door het prachtige berglandschap naar Adigrat waar we stoppen voor een lekker middagmaal in een typisch restaurant.
Na de lunch rijden we nog een 20 km over een heuvelrug voor we de fietsen afladen. Op een hoogte van 2750 meter boven zeeniveau starten we met een heerlijke afdaling van een 5 km. Nadien is het nog een 15 km langs een mooie geasfalteerde weg zacht op en neer, deels langs een kronkelende rivier. Er is één langer beklimming, niet echt steil, maar net als gedurende heel de reis heeft u de assistentie van de volgwagen. Ongeveer halverwege slaan we ter hoogte van een levendig dorp af op een mooie rustige weg door een uitgestrekt landbouwgebied. Hier merken we voor het eerst de typische Tigra stijl van bouwen op: stenen gebouwtjes, licht hellende daken, afgeboord door grote stenen, met tussenin zand en gras. We zien ook de eerste grote cactussen langs de kant van de weg. De weg was in 2016 nog deels onder constructie maar ook de stukjes zand zijn verhard en fietsen vlot. Na een 42 km fietsen komen we toe in het stoffige Hawzen. We fietsen tot net buiten de stad naar een uniek gelegen lodge, bestaande uit kleine ronde gebouwtjes die telkens 2 kamers behuizen. De eigenaar van de lodge is een charmante, oudere Italiaanse heer die erg veel respect toont voor de lokale bevolking.
's Avonds geniet u in de gezellige bar van een  welkomstaperitief gevolgd door een erg lekker en gezond avondmaal.
​Gheralta Lodge. B. L. D.
 42 km fietsen

Dag 11:
Vandaag plannen we een daguitstap per fiets door het prachtige landschap van de Gheralta bergen. We beginnen met een lange afdaling (geasfalteerd) weg van het dorp om vervolgens ter hoogte van Megab af te slaan op een mooie zandweg. We fietsen door een schitterend landschap en genieten van de vele spectaculaire uitzichten over de roodbruine bergen. Onderweg bezoeken we onder meer het kleine kerkje van Dugum Silassie. dit kan enkel als de priester in de buurt is, wat meestal wel het geval is. Het volgende deel van het fietstraject is pittig, vanwege hier en daar stukken mul zand in combinatie met het klimmen en dalen. Het unieke landschap doet de fysieke inspanning deels vergeten plus de volgwagen is steeds in de buurt. Regelmatig fietsen we stukjes langs een rivier, waar de omgeving merkelijk groener is. Na een 33 km komen we toe aan de kerk van Abreha We Atsibeha. Afhankelijk van het uur van aankomst plannen we hier een picknick lunch voor we uitgebreid de kerk bezoeken.
Gezien we de volgende dag een langere fietstocht plannen stellen we voor de fietsen op de volgwagen te laden (tijdens het bezoek aan de kerk) en met de wagen terug te rijden naar de lodge. Zij die dit wensen kunnen vanzelfsprekend terug naar de lodge fietsen (zelfde traject).
 ​Gheralta Lodge. B. L. D.
 33 km fietsen

Dag 12:
Na een heerlijk ontbijt vertrekken we per fiets aan het hotel, terug richting Megab. De weg  slingert zich kilometerslang door het afwisselende landschap van roodbruine bergen en uitgestrekte vlaktes vol cactussen. In de omgeving zijn verschillende kleine rotskerken uitgehouwen uit de hoge rotstoppen. Gezien er vandaag geen bezoeken gepland staan, hebben we de hele dag om de 70 km te overbruggen. Onderweg houden we halt voor een lekkere picknicklunch gezeten in de schaduw van een boom. De fietstocht tot Abi Adi is werkelijk prachtig. Hier laden we de fietsen op de volgwagen en rijden in een 2 uur naar Mekkele.
Debre Amo Guest House. B. L. D.
 Max. 70 km fietsen

Dag 13:
Per volgwagen rijden we naar Weldiya, onze overnachtingsplaats vandaag. Het is een lange maar gelukkig erg mooie transfert van een 260 km. Onderweg stoppen we aan een grote en drukke veemarkt. We brengen een uitgebreid bezoek aan deze levendige markt waar men dromedarissen, grote runderen en geiten verhandelt.
Als de tijd het toelaat fietsen we de laatste 25 km tot het hotel.
Lal Hotel. B. L. D.

25 km fietsen

​​Dag 14:
Na een vroeg ontbijt nemen we de volgwagen voor een uurtje naar Dilibe, een klein dorpje. Terwijl we een koffie drinken worden de fietsen van de volgwagen gehaald en kan de fietstocht starten. We rijden de hele dag over een verharde zandweg door een erg desolaat landschap onderbroken door charmante nederzettingen. De staat van de weg en het vele klimmen maakt de route eerder sportief maar de volgwagen is steeds in de buurt. In Kulmusk bezoeken we een klein schooltje door ons financieel gesteund. Het laatste stuk van de dag doen we terug met de volgwagen tot het afgelegen Lalibela. Hier overnachten we 3 nachten in een schitterend gelegen hotel.

57 km fietsen

Dag 15:
Na een lekker ontbijt in ons hotel, met spectaculair zicht op de laagvelden brengen we onder leiding van een lokale gids een uitgebreid bezoek aan de hoogtepunten van deze oude stad, ook gekend als het zwarte Jeruzalem.  We verkennen de verschillende rots kerken in het gezelschap van de vele pelgrims en kleurrijke priesters. We eindigen deze mooie dag met een zonsondergang over Bet Giorgis (Huis van Sint-Joris), een kerk in kruisvorm uitgehouwen uit de rots.
Mountain View Hotel. B. L. D.

Dag 16:
Na een lekker ontbijt volgt één van de sportievere fietstrajecten van de reis. De hele rit fietsen we over een oneffen grindweg die over sommige stukken in erg slechte staat is. De eerder steile, maar korte beklimmingen volgen elkaar soms snel op, waardoor er weinig kans is tot recupereren. U bent echter niet verplicht de hele afstand te fietsen, de volgwagen is steeds in de buurt om de vermoeide reizigers op te pikken. De route is prachtig en we stoppen om de 10 km om onze energievoorraad bij te vullen.
We rijden het dorp uit via een zéér mooie, 4-5 km lange slingerende afdaling. In de bochten daalt het hevig en moet er serieus afgeremd worden.
Wat volgt is en prachtige rit langs kleine uitgestrekte dorpjes tussen de bergen door. In dit afgelegen gebied wordt er door de kinderen veel gebedeld, maar gelukkig op een speelse manier. De kledij vol gaten (vaak hebben de kindjes maar één kledingstuk aan, of een broek of een truitje) bewijzen de grote armoede die hier heerst.
Het laatste stuk fietsen is behoorlijk pittig met een eindeloze beklimming van 7 km naar een dorpje waar we finaal stoppen in een klein koffiehuis voor een welverdiende lunch.
In de namiddag is het nog een 15 minuten stappen langs de heuvelrug naar de volledig in een grot gebouwde Yemrehanna Kristos kerk.
Na een uitgebreid bezoek nemen we de volgwagen terug naar Lalibela waar we een laatste maal genieten van een mooie zonsondergang.
 42 km fietsen

Dag 17 en 18:
Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor de vlucht terug naar Addis Abeba waar we een kort stadsbezoek plannen. Na een afscheidsmaaltijd tijdens een spectaculaire dansvoorstelling (deze voorstelling plannen we in overleg met de groep. Het is een behoorlijk drukke zaal en de avond is erg op toeristen gericht. Indien de groep dit niet wenst te doen, gaan we eten in een gezellig restaurant in de stad) rijden we naar de luchthaven voor een vlucht terug naar Brussel waar we dag 18 in de ochtend toekomen.

B = onbijt
L = middagmaal
D = avondmaal

Hotels steeds onder voorbehoud van beschikbaarheid.